h1

Over dromen en plannen

24 juli 2013

Ik modder maar wat aan precies, denk ik met momenten.

Ik had en heb grote plannen en dromen, maar hoe ouder ik word, hoe meer van die plannen dromen worden en hoe minder dromen plannen. Dat piekt, met momenten.

Maar met een af te betalen lening en een lief dat niet één maar een hele bakstenen muur in zijn maag heeft zitten en een vaste job waarbij iedereen geeuwt als ik probeer uit te leggen wat ik juist doe (ook al doe ik zelf mijn job super! graag!) worden sommige dingen moeilijk. Spijtig.

Ik merk dat als ik de plannen van sommige anderen aanhoor ik me een beetje schaam om te moeten antwoorden op de vraag ‘En jij? Wat doe jij nu?’.

Daardoor deed de kop koffie bij een vriend van vroeger die ik al heel lang niet meer gezien had zo’n deugd. ‘Ik ben eigenlijk best wel saai geworden’, zegt ie, ‘saai maar heel gelukkig’. Ik zuchtte opgelucht, plots bevrijd van de druk om het ook over mijn onbestaande supercoole en keispannende toekomstplannen te hebben. ‘Awel, idem dito’, zei ik; en we dronken zwijgend van onze weliswaar erg hippe iced cappuccino in een nog hippere nieuwe koffietent.

Ik heb nog wel wilde dromen en af en toe – in een onbezonnen moment, meestal met nog wat tranen in mijn ogen en een hik in de keel – zet ik nog een stap voorwaarts, maar of ik echt ga durven springen?

Ik ben er zelf eerlijk waar benieuwd naar.

3 reacties

  1. Ik kan je geruststellen. Hier net hetzelfde hoor. Ik ben saai, doodsaai maar ow zo gelukkig.


  2. Toen ik jonger was drommde ik van grootse dingen, nu ik mijn plaats een beetje aan het vinden ben in deze wereld leer ik genieten van kleine dingen. Saaie kleine dingen, maar dingen waar je veel gelukkiger van wordt dan van al die grote dromen.


  3. Mooi gezegd, ‘saai maar gelukkig’, en ‘t is maar de vraag natuurlijk wat saai betekent. Het kan ook zijn : content met het leven zoals het is. Voor vele mensen wellicht de ultieme droom !



Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 38 andere volgers

