h1

Over missen

29 september 2007

Soms heb je van die momenten dat je plots iemand mist. Je maakt iets mee, je hoort iets of je ziet iets, waardoor je plots herinnerd wordt aan iemand. Een liedje, een mop, iets grappigs, een ‘insider’ van jullie twee. Je wenste dat de desbetreffende persoon op dat moment naast je stond om het moment met hem/haar te kunnen delen. Accuut missen noem ik dit. Zo’n missen doe je bij je vrienden.

Dan heb je het latente missen. Je denkt niet constant aan de persoon in kwestie, maar als hij (zij) er niet is, mis je iets. Het gevoel dat er iets niet klopt. De legpuzzel is bijna compleet, behalve dat ene cruciale stukje dat het geheel compleet moet maken. Je voelt je gelukkig zonder hem (haar), maar nog gelukkiger met hem (haar). Zo’n missen doe je bij je vriend(in), de persoon op wie je verliefd bent, of zoals men het zo mooi in het engels zegt: the significant other.

En ten slotte is er het chronische missen. Stel: je leert iemand kennen met wie je heel goed kan opschieten. Je trekt heel erg veel met elkaar op en je wordt echte hechte vrienden, met wie je vreugdes kan delen, maar ook verdrietige momenten. En dan volgt er een afscheid. Omdat het moet. En je weet dat de kans dat je elkaar nooit meer terug zal zien heel erg reëel is, ook al zou je het zelf anders willen zien. En zelfs als je elkaar terug zult zien, weet je dat er opnieuw zo’n zelfde afscheid zal volgen. En na dat afscheid gaat het leven gewoon verder, maar af en toe voel je een soort steek in je buikstreek. Eerst vraag je je af wat er scheelt, maar dan besef je dat je je vrienden zo erg mist dat het denken aan hen je zowel met grote vreugde als met een diep verdriet vervult.

Ik mis mijn vrienden in Florida chronisch.

4 reacties

  1. ***knuffel knuffel knuffel***
    Denken aan het doctoraat, de blogfriends, de vele vriendjes en vriendinnetjes die dicht bij je zijn, Idril, … :-)

    ***knuffel knuffel knuffel***


  2. Ik had er nog nooit bij stilgestaan, maar er zijn inderdaad wel wat verschillende vormen van “missen”…
    *knuf*


  3. Goed omschreven, die soorten van missen.


  4. Hi Lime! Awel, ik heb ook al zo’n beetje heimwee naar de States en ik ben dan maar terug in België sinds….gisteren! Dus ik kan het heel goed begrijpen dat je het leven je vrienden daar ook mist. Ik ben na mijn stage bij de brandweer ook den toerist gaan uithangen in ondermeer DC en NYC en die plaatsen waren schitterend! Vanaf deze week publiceer ik de foto’s en verhalen op mijn blog dus je bent steeds zeer welkom. Bye!



Geef een reactie

