h1

Over GB’s en woordenschatoefeningen

11 oktober 2007

Je kent ze wel, die oefeningen die je in de lagere school voor woordenschat moest maken. Je krijgt een woordje en je moet er een korte uitleg bij schrijven, evenwel zonder het woord in kwestie te gebruiken. Aan de uitleg moest de leerkracht kunnen zien dat je de betekenis van het woord begrijpt.

 Wel, ik heb zo’n oefening voor jullie, maar dan andersom. Ik geef een situatie, en jullie zoeken het woord.

Lime staat in de GB, neemt een zak sla, een pak jonge kaas en een klein bruin broodje. Aan de kassa schuift ze braaf aan, een stuk of 6 mensen staan voor haar. Ze wilt haar portefeuille nemen om te betalen. En die portefeuille, die blijkt er niet te zijn. Vergeten. In het labo. Met een rood hoofd en vooral heel erg naar haar schoenen kijkend verlaat Lime zo onopvallend mogelijk de wachtrij en loopt ze terug te winkel in. Na de sla, het brood en de kaas teruggelegd te hebben glipt ze vlug naar buiten, doend alsof er niets aan de hand is.

  

En ja, gênant was het juist woord.

5 reacties

  1. Vreemd … nog nooit gebeurd, ik vergeet nochthans alles! Maar ik heb wel de neurotische gewoonte mee te rekenen als ik boodschappen doen, dus dan denk ik vanzelf aan mijn portefeuille … nog voor de kassa.


  2. Past het woord grappig ook? Of alleen daarna pas? ;)


  3. Als vakantiejob aan de kassa gezeten en als het een troost mag zijn, je bent niet alleen. Al ben jij dan nog zo vriendelijk om alles terug te leggen en niet gewoon weg te lopen. Volgende keer beter ;-)


  4. Ook al eens voorgehad in de carrefour bij ons. Daar is zo een heel smalle uitgang “zonder aankopen”. Dan moet ge toestemming vragen om buiten te mogen en van die dingen, das nog eens extra genant :-p


  5. […] zijn pannenkoeken zonder suiker echter? Gewapend met mijn portefeuille deze keer trok ik richting GB alwaar ik donkerbruine suiker, witte kristalsuiker en bloemsuiker wou gaan […]



Geef een reactie

