h1

23 jaar. In 9 dozen

1 november 2007

Mijn jeugd zit in dozen. In een stuk of 9 dozen. 23 jaar, in 9 dozen.

Ik heb thuis heel mijn kamertje leeg gehaald. Elke foto die aan de muur hing, elke poster. Elk krantenartikel dat mijn aandacht trok. Elke roos die ik ooit gekregen heb. Uitnodigingen uit een ver verleden, programma’s van de muziekavonden van mijn middelbare school waar ik telkens trouw aanwezig was.

“Het moet geschilderd worden.” zei mama regelmatig. “Ja”, antwoordde ik. “Ja, ik weet het.” Vorige week werd het echter “Je haalt nu je kamer leeg, of ik doe het en gooi alles weg. Alles.” Ik was snel boven om mijn kamertje leeg te halen. Het zal geschilderd worden en mijn bed zal teruggeplaatst worden. Maar toch. Toch. Mijn kamer is mijn kamer niet meer.

De papieren bloem die ik kreeg van de kindjes waar ik twee jaar geleden op babysitte. De blauwe roos die ik kreeg van die ene knappe leerkracht in het middelbaar. De lege ballon waar in schreeuwerige kleuren ’21!!’ op staat. Een artikel over één of andere voetbalploeg. Voetbal heeft me nooit geïnteresseerd, buiten die ene keer toen ik in een jongen geïnteresseerd was die fan was van de voetbalploeg in kwestie. Ik kan me niet eens meer de naam herinneren van die betreffende ploeg. De naam van die jongen kan ik me – jammer genoeg – maar al te goed herinneren (zie nummerke 16). Een foto van Ann Petersen, ik was aangedaan door haar dood. Elk artikel dat in de krant heeft gestaan over de pianoman, ik was er door geïntrigeerd. Een bloemenkrans die mama 10 jaar geleden voor me gemaakt heeft. De papieren zon die mijn broer 12 jaar geleden gemaakt heeft.

De grens tussen nostalgie en melancholie is dun, zeer dun.

Enkele voor- en na-foto’s van Het Opruimen. Ik denk niet dat ik moet zeggen wat de voor- en wat de na-foto’s zijn.

foto kamer 1  foto kamer 2

foto kamer 3  foto kamer 4

foto kamer 5  foto kamer 6

5 reacties

  1. Ik vind mét fotootjes enzo mooier. Misschien kan aan de hand van deze foto’s het origineel hercreëren? :)


  2. Een tip: hang na het herschilderen zoveel mogelijk terug, want al wat je te lang in dozen laat staan, zal je toch nooit meer ophangen, en dat zou maar spijtig zijn.


  3. grappig, ik heb net ook mijn kamer zoveel mogelijk “in dozen” gestoken… Omdat ik heel wat dingen wil meenemen als we gaan verhuizen en omdat ik ook enkele dingen gewoon weg wou uit het zicht maar toch niet uit mijn leven…
    Leuk, zo’n leven in dozen toch? Je kan er dan es terug in snuisteren en alles komt terug :-)


  4. Blijkbaar is het ‘steek-eens-je-verleden-in-dozen-tijd’, want ik deed al net hetzelfde vorige week.


  5. Ach, eens opruimen kan ook deugd doen. En nu is er plek aan de muur voor een hoop nieuwe herinneringen, terwijl de oude mooi opgeborgen zijn.



Geef een reactie

