h1

Over intelligentie en bescheidenheid

22 december 2007

In onze onderzoeksgroep werkt er een uiterst sympathiek dame, Halimah. Ze zorgt ervoor dat er altijd verse koffie klaar staat voor iedereen, dat de koffietassen en waterglazen afgewassen zijn en dat er altijd thee voorhanden is. Ze heeft drie verschillende kerstbomen gezet op verschillende plaatsen in het labo, mèt pakjes eronder.

En ik verdenk haar ervan de meest intelligente vrouw van allemaal te zijn. Ik ben vergeten van waar juist ze afkomstig is, maar het was alleszins van Azië. Ze spreekt vlot drie talen: haar moedertaal, engels en nederlands. Ze kent iedereen van de ganse onderzoeksgroep – toch meer dan honderd mensen – bij naam. Meer nog, de tweede week dat ik er werkte kwam ik ze tegen en vroeg ze mijn voornaam. Ik vertelde haar die, waarop ze prompt mijn voor èn achtenraam zei. “Ja, ik doe ook de post, en heb het gelezen.” zei ze. Ze weet van iedereen wie wat doet. Daarbovenop is ze nog eens bescheiden ook. Intelligent en bescheiden, het is weinig mensen gegeven.

Niemand is onvervangbaar, zegt men. Toch verdenk ik Halimah ervan onvervangbaar te zijn. Is ze een week ziek, staat het labo op zijn kop. Mensen vloeken al dan niets binnensmonds en hangen venijnige nota’s op gericht aan hun collega’s omdat er geen verse koffie is. Het aantal propere tassen slinkt zienderogen, vuile tassen stapelen zich exponentieel op. De spoelbak in het keukentje ligt vol met gebruikt bestek, vuile glazen en gebruikte borden. De melk is op. Alle theezakjes zijn weg. Overal opgedroogde koffievlekken en gebruikt keukenpapier. Er heerst chaos in het labo en mensen zijn slechtgezind.

En onlangs was het zover: de gevreesde nota hing aan het prikbord.

“Ik ben met vakantie van 18/12 tot en met 2/1.
Ik wens jullie prettige feesten en een heel gelukkig nieuwjaar.
Halimah”

Twee weken zonder Halimah. Kondig het einde van de wereld aan en er zou niet meer paniek uitbreken in het labo.

Ja, Halimah, die kunnen we niet missen.

3 reacties

  1. gelukkig hebben wij ook vakantie, en hoeven we daar dus niet veel last van te ondervinden…

    dikke zoen, slaapvriendje :-)


  2. Goed voornemen: Leren hoe Halimah het doet, dan komt het wel in orde ;-)


  3. Gouden tip: In het vervolg ‘congé’ pakken als zij ook met vakantie gaat.



Geef een reactie

