h1

De Weerelt

8 januari 2008

Ik wil reizen. Nieuwe mensen ontmoeten, nieuwe plaatsen zien, nieuwe ervaringen opdoen. Me verwonderen over de schoonheid van de natuur. Cultuurshocks ondergaan. Verbaasd zijn over hoe alles overal zo verschillend is en uiteindelijk toch zo hetzelfde. Ik wil de wereld zien.

Ach, je moet klein beginnen, dacht ik, en ik stapte café ‘De Weerelt’ binnen.

Daar ontmoetten we enkele vrienden die voor een tweetal weken waren overgevlogen van het wondermooie Florida. Over België praten. Hij vond het fantastisch dat we zoveel te voet of met de fiets deden. Zei dat hij onze levenswijze wou nadoen en dus ook alles met de trein, bus of te voet deed. Maar nu was hij wel moe, zei hij.
‘Is de kerk mooi vanbinnen?’, vraagt ie. Ik neem hem mee, want ik weet het zelf niet. Wafels eten en vooral niet lachen om de suiker er niet af te blazen. Toch lachen.

De toerist uithangen in je eigen stad.

En in je eigen land. Dit weekend Genk gaan bezoeken. Vrienden ontmoeten, steppegras eten, wandelen. Doorreizen naar Hoeselt. Mijn vierjarige nichtje wou enkel bij mij slapen als ik haar echte nichtje was en geen robotnichtje. Nadat ik haar daarvan overtuigd had een korte nacht met veel armen en benen die af en toe mijn kant uitvlogen. Raar hoe zo’n klein wezentje zoveel plaats kan innemen. ‘s Anderendaags Limburgse vlaai eten, wandelen en een nieuw bedje gaan uitzoeken voor datzelfde nichtje.

Maar het is niet genoeg. Ik wil meer. Ik wil verder, dingen zien die ik voorheen nog nooit gezien heb. Dus telde ik mijn spaarcenten, dacht ik drie dagen na, telde mijn spaarcenten nog eens en boekte een reis naar Alaska. Deze zomer. Ik.

17 reacties

  1. Dit wordt een hele mooie reis als je het mij vraagt.
    Ik wou dat ik ook centjes genoeg had op m’n bankrekening om eens naar de andere kant van de wereld te trekken … ’t Zal eerst nog wat sparen worden.


  2. Jaloers, ik.


  3. Wooow, want een indrukwekkende foto. Dat kan alleen maar goed gaan. Geniet deze zomer met volle teugen!


  4. Zo helemaal alleen? :-)
    Succes alvast, naar het schijnt geweldig mooi daar!


  5. Wow! Dat overtreft New York zo ongeveer tot de derde macht! Elk om beurt jaloers, zeker ;-)


  6. Euh. Alleen?! Cool :D


  7. @ iedereen: nee, niet alleen: http://www.kriskras.be/reizen/alaska.html


  8. Kwijl!


  9. Dedju toch. Ik ga dit jaar naar Berlijn, naar Londen en naar New York en ik dacht dat dat iets was om jaloers op te zijn. Nice! Enneuh, alleen?


  10. het beeldje van Atlas en de Aarde al eens bekeken bovenaan de gevel van de weerelt? De mooiste gevel van de Oude Markt?


  11. Ik ben jaloers op uw in-staat-zijn-om-grote-beslissingen-op-drie-dagen-te-nemen.
    Ik twijfel een uur over wat ik ga eten, en een week over of een een broek al dan niet wil kopen. Ik heb de centjes en zeer zeker de wil om de wereld te zien, alleen twijfel ik er altijd veel te lang over.

    En ja, ik ken het, als je iemand rondleid in je eigen stad/land, dan zie je altijd dingen die je voorheen nooit gezien had.


  12. Zelf zit ik met een uitnodiging voor een 300Km lange tocht door Noorwegen in augustus.(zonder tent).

    Ik twijfel echter over mijn uithoudingsvermogen.
    Ga je met de optie comfort of echt ” Into the Wild “?

    Misschien eerst een boekje lezen?

    Into the Wild (1996) by Jon Krakauer is a best-selling non-fiction book about the adventures of Christopher McCandless. bron Wikepedia.

    Filmpje? http://www.intothewild.com


  13. WOW, ik wil ook zoiets doen maar ik durf het (nog) niet! Ik wil Australië!


  14. wo-how! alaska! Miauwkes!

    Ik denk al een hele tijd aan Afrika… En nog de knoop niet durven doorhakken. Trrr…


  15. Schitterend! Hoewel ik zoiets nog nooit gedaan heb lijkt mij zo’n reis een onvergetelijke ervaring. De website staat in ieder geval al tussen mijn favorieten voor binnen een jaar of twee als mijn spaarvarken vet genoeg is ;-)


  16. […] gaan drinken met diezelfde maat in het caféetje waar je zo graag zit. Waar ze altijd goeie muziek draaien, waar ze schone mensen hebben, waar het slechte bier […]


  17. […] ik een tijdje geleden. Het is zomer. Het is […]



Geef een reactie

