h1

Over bloemsuiker.

11 januari 2008

Onlangs had ik zin in pannenkoeken. Heel. Erg. Veel. Zin. Na vier dagen doen alsof ik geen zin had in pannenkoeken hield ik het niet meer en moest en zou ik pannenkoeken eten.

Wat zijn pannenkoeken zonder suiker echter? Gewapend met mijn portefeuille deze keer trok ik richting GB alwaar ik donkerbruine suiker, witte kristalsuiker en bloemsuiker wou gaan kopen. De eerste twee vond ik met gemak, die derde bleek iets moeilijker te zijn.

“Staat de bloemsuiker bij de bloem of bij de suiker?” vraag ik een GB-mevrouw.

Nu weet ik ook wel dat een paardenbloem een soort bloem is en geen paard of dat krokodilletranen een soort tranen zijn en niet een soort krokodil en dat bloemsuiker bijgevolg een soort suiker is en niet een soort bloem en dus bij de suiker hoort te staan, maar je weet natuurlijk nooit in hoeverre het GB-personeel deze grammaticaregels onder de knie heeft.

“Staat de bloemsuiker bij de bloem of bij de suiker?” vroeg ik dus aan een personeelslid. Ze bekeek me raar – kende de regels blijkbaar – en antwoordde “Bij de suiker natuurlijk.” Nadat ik haar ervan overtuigd had dat daar géén bloemsuiker stond ging ik samen met de juffrouw de winkel door, op zoek naar bloemsuiker. Uiteindelijk een klein doosje bloemsuiker van 250 g gevonden. Bij de suiker. Een mens kan er al eens overkijken natuurlijk.

Drie dagen lang heb ik pannenkoeken gegeten – de eerste dag bleken mijn ogen groter dan mijn maag – en nu zit ik uiteraard met een overschot suiker. 976 g donkerbruine suiker. 986 g witte kristalsuiker. En 207 g bloemsuiker.

13 reacties

  1. Nu moet ge een groot pannekoekenfestijn geven voor al uw vriendjes en vriendinnetjes natuurlijk!


  2. Pannekoeken met sjoko! Ja! :D


  3. In Polen heb ik eens een halfuur (een halfuur!) gezocht naar de bloemsuiker. Ik kon er niet naar vragen want ik kende het woord niet. Nu wel. Cukier puder.

    Cake bakken met de witte suiker, speculaas bakken met de bruine suiker, alles glazuren met de bloemsuiker.


  4. Het blijft een hi-la-risch verhaal. Binnenkort pannenkoeken chez casa Kathleen he? ;)


  5. ik kreeg er tranen van in de ogen, van dit verhaal.


  6. The pancake-urges! Ik ken het volledig! En liefst nog op grootmoeders wijze! Maar wel met confituur :-)
    Toffe blog trouwens!
    Groetjes


  7. 43 gram bloemsuiker tegenover respectievelijk 24 en 14 gram gekristalliseerde? Omgekeerd zou logischer zijn, gezien de respectievelijke textuur. Dat intrigeert me.

    Volgende blogpostje: Over spijsvertering.


  8. @ Koen: dag twee en drie heb ik enkel nog bloemsuiker op mijn pannenkoeken gedaan. Vandaar ;)


  9. heykes meid,

    het is beschamend lang geleden dat ik hier geraakt ben, maar het is er toch nog eens van gekomen!
    hihi, ik heb gelachen met je verhaal: het is weer zo herkenbaar ;)

    wat je vorige post betreft: is dat café ‘De Weerelt’ op de Oude Markt in Leuven? Daar ben ik, grappig genoeg gezien de naam, al vaak mensen tegengekomen uit heel de wereld: heb er een vriend uit Ierland aan overgehouden, een politieke discussie gevoerd met een Palestijn en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen… Heerlijk én verrijkend: als je’t mij vraagt zou iedereen dat af en toe eens moeten doen, dan zou je vaneigens minder xenofoob worden, nietwaar?

    vele groetjes en een fijn begin van de nieuwe week toegewenst!


  10. nu wil ik ook pannenkoeken! bummer!


  11. als ge tupperware potjes zoekt om die suiker in te bewaren, I’m your woman ;)


  12. awel, hier staat de bloemsuiker niet bij de suiker nog bij de bloem maar wel bij de PUDDING! helemaal fout dus en je zoekt je telkens weer onozel, hetzelfde voor de vanillesuiker, ook bij de pudding! grr


  13. awel… zegt, sommige winkels hebben ze dat niet. je moet altijd op de grote supermarkt gaan. soms je hebt het nodig op de verkeerde momenten.
    bloemsuiker moer je altijd hebben in huis.



Geef een reactie

