h1

Potteke zand.

2 april 2008

Ik voel mij gelijk een potteke zand. Zo’n glazen potteke met gekleurd zand in. Je weet wel, zo’n pottekes die je vroeger wel eens maakte tijdens het knutseluurtje op school. Eerst het zand kleuren met krijtjes. Vervolgens het zand voorzichtig overbrengen in dat potteke. Een mooi afgestreken laagje rood zand onderaan, daarop een laagje blauw zand, een laagje groen en tenslotte geel. Alles zorgvuldig afgestreken zodat een mooi kleurenpatroon verschijnt.

Dat potteke stond al een tijdje te staan. Voorbijgangers keken ernaar, bewonderden de vrolijke kleurtjes, raakten af en toe dat zand voorzichtig aan – zonder de kleuren doorheen te mengen evenwel. En toen kwam jij bij dat potteke staan. Je roerde erin en gooide alles door elkaar. In eerste instantie werden schitterende patronen gevormd. Het blauw, groen, geel en rood vormden fantastische lijnen, heel dynamisch en vrolijk. Maar je bleef er in roeren en alles in de war gooien. En toen wandelde je verder, op naar het volgende potteke. Nietsvermoedend liet je dit potje achter. Alle kleuren gereduceerd tot een dof grijs. Niets blijft nog over van het vrolijke rood, het mooie blauw, het frisse groen en geel. Alles teruggebracht tot één saaie kleur.

Breng mijn kleur terug, alsjeblieft.

13 reacties

  1. Of zelf je potje uitgieten en zelf kleurtjes kiezen om een beetje geschud te worden. Maar best van al geen geschud en je nieuwe kleurtjes houden zoals ze zijn. Dan blijft het mooi en kom je geen grijs uit … Al klinkt dat wel wat saai … eens niet mogen schudden … nah, in ieder geval, mooi omschreven.


  2. Ik wil je wel wat hemelsblauw, grasgroen en zonnegeel schenken, anders ligt dat hier ook maar te liggen. Maar dan wel niet meer te hard roeren é.


  3. Aww, schoon gezegd :)

    Eventjes wachten en dan komen de kleuren vanzelf weer terug, zeker weten!


  4. *gaat krijtjes kopen voor lime*


  5. wauw, supermooi beeld.
    je schrijft berebeeldend, erg goed.


  6. ik zou eens goe goan shoppen of zo om uit dit dipje je geraken


  7. Op zo momenten vooral niet te veel nadenken en gewoon simpele dingen doen die je graag doet. En als je toch wil denken, denk dan: Je m’en fou.

    Was getekend


  8. komt wel goed… kop op en alles valt wel weer in zijn plooien…

    Waarbij ik me wel afvraag, even off topic, was jij zaterdag op BGGD?


  9. Eet eens een pot stoepkrijt op. Waarmee ik wil zeggen: doe eens iets anders dan altijd die grijze boterham met kaas te eten. Het zijn de kleine dingen die de kleuren maken.


  10. eigenlijk zijt ge niet grijs hoor, iemand die de moeite neemt om echt te kijken ziet allemaal kleine kleurige zandjes, in een stevige mix.
    Gesteld dat die iemand ook nog eens geduldig is, zal hij (of zij) u wel weer schikken.

    Of misschien is er iemand met een potje op zoek naar zand om opnieuw te kleuren, want zo kan het ook hoor, gewoon nieuwe kleur erover.
    Of het zou zo ook kunnen…


  11. Ik vind het erg dat je je zo voelt, maar het is wel een heel knappe metafoor!
    Kijk nog eens goed naar je grijs. Zit er niet ergens nog een spat blauw, of rood of groen of geel tussen? Vast wel. Ik wens je toe dat je die kleurtjes gauw terug mag zien.


  12. […] leerde je op een niet alledaagse manier kennen. Het werd een rollercoaster. Hoogtepunten, diepe dalen. Ik werd meegezogen. Stapelverliefd werd ik. Jij was het. Mijn maatje, mijn vriendje. De jongen met […]


  13. […] ik, ik weet het allemaal niet meer. Ik ben mijn hart verloren. Heel erg plots en heel erg erg. Aan een jongen van wie ik nu niet veel meer hoor. Ik durf geen contact met hem te zoeken, te bang […]



Geef een reactie

