h1

Ge zit daar goed.

5 mei 2008

En dan zet ge een droevig liedje op. Omdat ge een heel klein beetje droevig bent en omdat ge stiekem – want eigenlijk zijt ge wel heel gelukkig, alleen nu even niet – vanbinnen een beetje huilt. Ook al weet ge dat ge niet droevig moet zijn omdat ge weet dat ge lief kunt hebben. En dat is belangrijk, dat ge lief kunt hebben en dat ge dat weet.

Laat u niet in met jongens die met uw hart spelen, die uw hart dreigen te breken, zeggen ze. Maar net doordat ze met dat hart spelen en daar een beetje onvoorzichtig mee omspringen weet ge en voelt ge dat ge een hart hebt. En wat is het belangrijkste? Altijd voorzichtig zijn en oei, pas op, da’s mijn hart, daar moogt ge niet aankomen; en dat nooit bloot geven totdat ge de ware tegenkomt. Maar misschien komt ge die dan nooit tegen en hebt ge heel uw leven grijs geleefd omdat ge niet durfde. Ofwel zijt ge wat onvoorzichtig en durft ge zo af en toe, als het moment daar is en dat moment zelve juist lijkt te zijn, dat hart al eens boven te halen en dat aan iemand te laten zien, ook al weet ge niet op voorhand of ze er wel voorzichtig genoeg mee zullen omspringen. En ja, dan komen daar al eens krassen op en na een tijdje blinkt dat niet meer van nieuwigheid maar evengoed is dat ook groter geworden door alle vrienden en liefdes en fijne herinneringen dat ge daarin hebt opgeborgen. Ge moet dat gebruiken, uw hart. Dat zit daar niet voor niks.

En soms beseffen ze het zelf ook niet, denk ik dan, hoeveel procent er van dat hart voor hen gereserveerd is. In mijn hart past wel 978%, als het al niet meer is, en veel daarvan is gereserveerd voor mijn vrienden, voor herinneringen, voor dingen die ik graag heb en zie en meemaak. Maar hoeveel van dat hart ook in gebruik is, er blijft altijd plaats genoeg over. En dat plaatske geef ik momenteel graag aan diegene die niet beseft dat hij daar vertoeft. Of misschien/waarschijnlijk wel, maar wil hij dat niet weten en beseffen. Omdat in iemands hart verblijven leuk is, maar ook zwaar weegt en verantwoordelijkheden met zich meebrengt. Want dan is die plots verantwoordelijk voor de eventuele nieuwe krassen en deuken die er voorheen nog niet waren.

Ge moogt er blijven, daar, op dat plekje in mijn hart. Ge past daar goed en ge zit daar schoon. Maar alsjeblieft, wees er voorzichtig mee.

7 reacties

  1. Gevoelige snaar geraakt. Ofzoiets. Ik heb nood aan een knuffel. Iemand?

    Prachtig stukje, echt waar.


  2. Pff, dat jij zo positief kunt blijven :)


  3. Ze mogen daar misschien blijven zitten in uw hart, maar van de moment dat ze er mee beginnen te spelen zou ik ze toch buitenshotten ze. Het is moeilijk te zien, want ge kijkt nu eenmaal elke dag in uw hart, maar als ze er mee beginnen te spelen is de kans te groot dat er brokken van komen. En ik zou niet willen dat er een deuk komt in dat grote hart van u.


  4. ;-) je lyrische buien vind ik wel leuk om lezen ;-)


  5. Dat ge stevig uw best doet, allé, of misschien niet, dat weet ik eigenlijk niet.
    Maar het is in elk geval een prachtig vertelselke.


  6. Het liedje is in eerste instantie niet zo geweldig, maar na een aantal keer luisteren vind ik dat het bijzonder geslaagd is:

    Mijn hart is niet van steen
    Een geval van zuiver hout
    Het was het beste dat ik vinden kon
    Toen iemand wegging met het goud
    Mijn hart is van het hardste hout
    Maar het buigt nog als het moet
    Maar niet te ver en rustig aan
    Ik weet nog niet echt wat het doet

    Dit is mijn hart
    Mijn houten hart
    De dames voor u hebben het alvast verzwaard
    Dus wees maar lief
    Het kan geen kwaad
    En stelen lijkt me niet de moeite waard

    Je kan er goed op laten lopen
    Dan doet het niet zo’n pijn
    Als toen ik het origineel nog had
    Het gouden, goud maar klein
    Dit hart, ik heb het pas gekocht
    Bewust een tweedehands
    Je blijft geen gouden kopen
    Ook al had je wel de kans

    Dit is mijn hart
    Mijn houten hart
    De dames voor u hebben het alvast verzwaard
    Dus wees maar lief
    Het kan geen kwaad
    En stelen lijkt me niet de moeite waard

    Het voordeel van een houten hart
    Je bent voorzichtiger met vuur
    De splinters zijn voor anderen
    Er hoeft geen slot op en is dus helemaal niet duur

    Dit is mijn hart
    Mijn houten hart


  7. Uw hart is een zeer mooi ding, mie, en mensen die daarin mogen wonen he, die zouden je ontzettend dankbaar moeten zijn.



Geef een reactie

