h1

Over rode vlekken en bergbeklimmen.

7 mei 2008

Ge schrijft niet over vieze dingen. Mensen willen dat niet weten, willen dat niet lezen. Alles wordt verondersteld schoon te zijn en in orde en blinkend en nieuw. Maar ik ben niet schoon en in orde en blinkend en nieuw. Ik ben 23 en der zitten al wat schrammekes aan mij. En deze keer ben ik niet over mijn hart bezig maar over den buitenkant.

Ik heb u al verteld over mijn vingers. Die nog steeds niet in orde zijn. Schraal, is het woord dat tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt wordt voor vanalles en nog wat, maar hier uiterst op zijn plaats is. Smeer ik er zalf aan, dan gaat het nog. Maar oh wee als ik die een dag vergeet. Diepe kloven en pijnlijke rode plekken! Pellekes en schilferkes alom! Jeuk! Iemand durfde het woord schurft al in de mond te nemen. Ziet u wel, u trekt uw neus op. Mensen lezen niet graag over vieze dingen.

En dat is nog niet het ergste! Plots bevonden er zich vijf uiterst pijnlijke en rare en grote en rode plekken onder mijn linkeroksel. Ik schilfer af!, dacht ik. Ik ben melaats! Waanbeelden van afgezette armen en vingers en rode plekken en afschilferende huid doorkruisten mijn gedachten. Maar een geluk, een antibacteriële zalf en een antibioticumkuur later was ik van deze plekken verlost. Leest u nog mee? Of hebt u afgehaakt vanwege de vieze woorden?

Maar! Dat was nog steeds niet het ergste! Vorige week, van de nacht van woensdag op donderdag: plop.

plop.

Plop.

PLOP. PLOP!

PLOPPLOPPLOP!

Als paddestoelen schoten ze uit de grond mijn gezicht. Geloof het of niet. Puistjes. Nu ja. Dat klinkt te schattig. PUISTEN. Pustn in’t Westvlaams. Puuuiiijst in’t Limburgs. Lelijk op mijn gezicht. Ik schaam me dood. En niet ééntje hè. Of twee. Of drie. Of vier – ik kan zo nog wel even doorgaan – maar vijftien telde ik er vandaag. Vijf-tien. Ik verdenk iedereen die nog maar in mijn richting ervan ‘Puist!!’ ‘Puist!!’ te denken. Het kan ook niet anders. Mijn gezicht gaat verscholen achter een berglandschap. Vijftien Annapurna’s naast elkaar. Iemand geïnteresseerd in bergbeklimmen? Tot donderdag kan je nog. Dan gaat een dermatoloog me uit mijn lijden verlossen.

15 reacties

  1. Al een geluk dat we geen afbeeldingen bij deze post te zien krijgen. ;)

    Het is natuurlijk wel vervelend wat je daar allemaal beschrijft. Hopelijk brengt de dermatoloog snel verlossing.


  2. gelukkig heelt de buitenkant makkelijker dan de binnenkant ;-) soms toch :-)
    ‘tgaat allemaal wel weer weg!


  3. Ik vind het niet zo vies hoor :-)
    Ik hoop dat de dermatologe u meteen van alles kan verlossen…

    xxx


  4. oei…ben je allergisch aan iets? Ik krijg te pas en onpas exceem wegens 3 allergieën. En echt….van jeuk kan een mens zot worden, daar ben ik van overtuigd.
    Mijn gezicht heeft ook soms 2 bergen: 2 opgezwollen ogen. En puisten krijg ik dan van teveel hydraterende crème op de genezende droge exceem plekken.

    Argh, huid…als je tevreden bent van je dermatologe, geef me de naam dan eens, aub? Ik wil wel eens een second opinion en ik pendel nog steeds naar Gent en zou wel een dokter in het Leuvense willen.


  5. Zou het kunnen dat die puisten komen van blootstelling aan de zon?
    Ik heb dat namelijk. De eerste dagen zon doen alles rijpen wat er kan rijpen qua puistjes, puisten en andere splut-dingen. Derna ben k dan wel tot halverwege de winter vrij van dergelijke dingen :d


  6. Echt. Zolang uw ledematen niet zoiets hebben van “En nu hou ik het voor bekeken” zit dat wel snor ;)


  7. De puisten kunnen ook een uitwerking van de antibiotica + zon zijn.


  8. O jawel. Mensen willen wel lezen over vieze dingen.


  9. Gek, bij mij is die nieuw-bakken zon in ieder geval super voor mijn velleke. (destijds bevestigd door mijn dermatoloog) Voorlopig één puistje, maar dat is wegens een geschrikkelde mondhygiene (aka, tandenpoetsen) van gisteren.


  10. Zorg maar dat je al die pellekes op tijd opkuist in ons nieuw huis, want ik ben niet verantwoordelijk voor uw dode huidcellen die overal gaan rondslingeren. ;)


  11. Hopelijk vlug een oplossing, lijkt me helemaal niet leuk!


  12. @ goofball: Hier zal ik gaan: http://www.dermatologieherent.be/
    Hopelijk zijn ze een beetje goed ;) Waren de enigen waar ik binnen een redelijk termijn naar toe kon gaan. Andere dermatologen zaten al vol tot juni :s
    @Ntone: door de zon, geen idee. Heb daar eigenlijk nooit last van gehad. En heb vorig jaar véél in de zon gezeten, dus ik zou denken dat ik daar wel tegen kan..
    @zeezicht: hmmm, nog niet aan gedacht.
    @Kathleen: we gaan een goede stofzuiger kopen ;)


  13. Ik heb alvast de organisatie van het Guiness Book of Records gewaarschuwd …

    Baloe gaat voor het wereldrecord bergbeklimmen op donderdag: 15 op 1 middag …

    Veel succes bij de Dermatoloog [persoonlijk vind ik dat ‘dermatoloog’ nog viezer klinkt dan ‘puistenjoekel’]


  14. Pics, or it didn’t happen ….


  15. ik zou iets met zwavel nemen of er van af te raken.

    Of als het psychologisch is, moet je eerst de binnenkant reinigen.



Geef een reactie

