h1

Over treinen en hippies.

23 mei 2008

Een tijdje geleden nam ik op een vrijdagavond de trein naar huis. Zoals al jaar en dag het geval is nemen alle mogelijke studenten van alle mogelijke richtingen en alle mogelijke scholen, hogescholen en universiteiten op vrijdagavond de trein naar huis. De treinen op vrijdagavond zitten dus altijd over- en overvol. Ik kwam net op tijd in het station aan en sprong als één van de laatsten op de trein, de deuren schoven vlak achter mij dicht. Er bleek enkel nog plek te zijn in die treintussenstukjes, je weet wel, tussen twee coupés door.
Hielden mij gezelschap in dat specifieke treintussenstukje: een student, een andere student, nog een student, nog twee studenten en ten slotte nog een hippie met een grote trekrugzak en een fiets.

De treinrit van Leuven naar Antwerpen duurt wel even, en buiten me concentreren op het mooi recht blijven staan en niet omvallen tegen andere mensen had ik niet veel om handen. Dus bestudeerde ik het meisje met het hippe zwarte kapsel en vijf oorringen en het te korte jeansjasje en haar vriend, die haar haren uit haar gezicht streek en een knipoog gaf die alleen voor haar bestemd was maar ik ook gezien had. Ze zagen er verliefd uit, die twee, en een steek van jaloezie trok door mijn maag. Een kleintje, maar toch. Vervolgens bestudeerde ik de koersfiets van de hippie en de hippie zelf, die als enige op de grond zat met een boek op zijn schoot en naast hem een verkreukelde broodzak met wit brood er in en een reep chocolade. Om de tien minuten nam hij er een snede brood uit en nam hij een stukje chocolade uit het pakje en at deze traag op terwijl hij geconcentreerd in zijn boek bleef lezen. Ik bekeek zijn rugzak die open stond en vroeg me af van waar hij kwam en naar waar hij ging. De rugzak zag eruit alsof hij al veel landen gezien had. De hippie ook.

En toen viel mijn oog op zijn naam, die voor mij ondersteboven op de binnenkant van de rugzak geschreven stond. Ik vroeg me af of ik van zijn naam kon afleiden vanwaar hij was. Ik tuurde en trachtte de letters te ontcijferen. ‘Marc’….nee… ‘Mare’, las ik. Maar dat leek me een rare voornaam, dus keek ik nog eens goed. ‘Hare’ stond er. Mmmmh, dacht ik. Speciale voornaam. Geen idee van waar hij was. Toen was het de beurt aan de achternaam. Ik concentreerde me weer op de kleine lettertjes en las zijn achternaam. ‘Krishna’.

9 reacties

  1. Aaah! De Hare Krishna’s! Een jaar of 8 geleden ben ik eens bij die mannen en vrouwen in Durbuy op bezoek geweest toen we daar in de buurt op ‘sportkamp’ waren.
    Vreemde typen lopen er daar rond. En tijdens het zingen van hun lied en het klinken van hun kleine cimbaaltjes zijn er een heleboel geweest die hun lach serieus hebben moeten inhouden. Ahja, want we moesten meedoen. Dit vragen aan een bende uitgelaten pubers uit het derde middelbaar die liever gingen gaan kajakken moet je niet doen natuurlijk.


  2. Inderdaad, Durbuy.
    Al 2 keer geweest. Om de een of andere reden fascineert me dat toch. Heb er in het laatste jaar humaniora (alweer 15j geleden nu …) nog een eindwerkje over gemaakt voor “Godsdienst”.
    Toffe peren … om te zien.


  3. haha :-)…


  4. ‘mai, in hoogsteigen persoon of wa? :)


  5. Voila, even opgezocht en weer iets bijgeleerd!


  6. *giechel*

    Man, man, man, wat gaan we nog allemaal met jou meemaken? :P


  7. Wij hebben in Dubuy eens gevraagd aan de gids of ze het liedje ook achterste-voor kon zingen. En die brave mevrouw probeerde dat, met symbaaltjes en al. Toen gingen we helemaal door het lint en zijn uit de tempel gezet. Goed gelachen toen!


  8. In Antwerpen lopen ze ook rond. Ze delen koekjes uit die niemand wil aannemen omdat ze schrik hebben dat er drugs in zit. :D


  9. Ik zat vroeger op school met iemand die als voornaam Krishna had.
    Nu niet bepaald de meest ideale naam voor je kind lijkt me, maar waarschijnlijk heet die gast ondertussen nog altijd Krishna.



Geef een reactie

