h1

Een heel klein beetje bang.

2 september 2008

Ik dacht dat ze op waren, mijn tranen. Ik dacht van mezelf dat ik opgedroogd was, als een klein meertje dat in de zomer slechts barsten in de grond vertoont.

Maar onlangs waren ze daar, met tientallen en honderden tegelijk. Ze rolden uit mijn ogen, over mijn wangen, langs mijn kin recht naar de grond. Kleine beekjes liepen er over mijn gezicht. Hij zat naast me en kon niet veel meer doen dan zijn hand op mijn knie leggen en kleine neepjes in mijn hand geven en zeggen dat alles in orde komt.

Twijfel, overal twijfel. En dat is waar ik zo bang van ben. Niet weten wat je wilt, niet weten wat je moet doen. Beseffen dat nieuwe kansen zich voordoen, maar vooral dat nog veel meer dingen niet meer mogelijk zijn. Als kind ligt je hele leven voor je. Al spelend baan je je een weg naar de puberteit, naar de volwassenheid. En dan kom je aan een kruispunt. De middelbare school. Kiezen. ASO? TSO? Latijn? Wiskunde? Talen? Je slaat een weg in die je blijft volgen. Tot het volgende kruispunt. Universiteit? Hogeschool? Wetenschappen? Talen? Economie? Ingenieur? Niet wetend wat het allemaal juist inhoudt sla je een weg in, die je weer blijft volgen. Tot je weer het volgende kruispunt tegenkomt. Werken? Verder studeren? Doctoreren? En je blijft maar gaan, altijd vooruit. Zo hoort het.

En plots sta je even stil en kijk je achterom. Om te beseffen dat door alle keuzes die je gemaakt hebt en door alle richtingen die je ingeslaan bent, heel wat andere bestemmingen onbereikbaar zijn geworden. En begin je te twijfelen. Hoe zou het daar zijn? Wat als? Wat is er daar te zien? Zou ik?

En word je een heel klein beetje bang.

20 reacties

  1. I know the feeling Lime… een serieus probleem als je enorm veel interesses hebt nietwaar? Zelf probeer ik dat te combineren in hobby’s enz, maar dan nog… ik denk dat dat eenmaal het leven is, je kiest iets waardoor je andere dingen laat varen…


  2. idd, en dat gaat noit over, hoe ouder je wordt hoe meer verlednes er definitef verdwenen zijn en hoe midner anipuleerbaar de toekomst
    de tijd vliegt soms veel te snel om rustig te kunnen nadenken over wat ene mens wil doen of wil bereiken
    of geowon even kunnen nietsdoen teriwjl de rest van de tijd stilstaat;..
    gewoon pauze in de evolutie :-)


  3. Het klinkt hard maar gaandeweg blijken sommige dromen echt onbereikbaar te worden…Je leert het wel een plaats geven in je leven en dan geniet je vooral van de kansen die zich nog wel voordoen:-) Succes!


  4. Idem hier hoor, veel getwijfel en spijt over ‘wat als ik toen dit gekozen had’. Maar zou het dan écht zoveel beter geweest zijn?


  5. Ik ken die twijfels. ’t Is waar wat ze zeggen, kiezen is altijd een beetje verliezen. Even stil staan kan misschien verhelderend werken om daarna glimlachend weer je weg verder te zetten.


  6. Welkom in de wereld van de volwassenen…


  7. Ik ken het gevoel, Lime. Ik noem het mijn quarter life crisis.
    Ik weet in ieder geval dat je in je leven ook keuzes hebt gemaakt waarvan je zeker weet dat het de enige juiste zijn. En voel je je ongelukkig in een bepaald facet van je leven, dan is het tijd voor verandering.
    Tijd brengt rust (hoop ik!).


  8. Goh, ik heb op dit moment exact hetzelfde gevoel. Maar dan over samenwonen. Ik ben 2 jaar samen met mijn vriend, alles gaat goed, ik zie hem doodgraag. Maar tegelij kben ik bang om de stap naar samenwonen te zetten, de stap naar het ‘alles alleen moeten doen’. Ik ben bang dat ik op niemand meer kan terug vallen. Dat ik eenzaam zal zijn. En vooral: dat ik heimwee zal hebben naar ‘thuis’ en naar vroeger.

    Als je mij wil toevoegen op msn ofzo mag je dat altijd doen. Ik zou graag eens willen praten met iemand die hetzelfde voelt…


  9. Lees zeker in Humo van paar weken geleden het dossier “keuzestress” eens. Heb er ook ooit stukje op mijn blog over geschreven…


  10. Agh Lieve Lime! Kiezen is verliezen he. Maar kiezen kan ook winnen zijn… echt wel. Je hebt keuzes gemaakt waarmee je nu met een Souvenir zit. Je hebt een keuze gemaakt dat je minstens 1 en mss 2 leuke huisgenotes (met aanhangsels) heeft opgeleverd. Terugkijken doen we allemaal, maar zouden we beter niet doen. The fun things are ahead of us!


  11. Dit lijkt me eerder een luxe probleem.


  12. elke keuze houdt verlies in….ik heb daar ook last mee. maar had je de andere keuzes gemaakt had je hetzelfde probleem. soms moet je kiezen en niet meer achterop kijken zeker?


  13. Keuzes zijn er elke seconde. En sommige neem je best niet te rap. Maar twijfels, hou die beperkt, want lang twijfelen is puur tijdsverlies!


  14. Het is goed zo. Als je door het leven moest vliegen met zevenmijlslaarzen aan en oogkleppen op, zou je dit probleem niet hebben en je keuzes zouden rap-rap en onoverwogen gemaakt zijn. Dat is nu duidelijk niet het geval.
    Bewust leven doet vaak een beetje pijn, maar je wordt er zoveel rijker van… Droog je tranen en volg je gevoel. Succes Lime!


  15. Ik ken het. Nog maar even geleden blogde ik enthousiast over het feit dat ik een stap in de richting van een vage droom ging zetten. Nu blijkt dat ik voor het moment geen tijd heb en heb ik besloten die stap terug te zetten.
    ‘T is niet omdat er vermeende mooie dingen achter u liggen dat er geen echte mooie dingen voor u liggen. Realiteit is het echtst en daarom misschien toch wel het mooist.
    Gelukkig gaan die tranen (maar :) )over werk en niet over je mooiste, romantischtse tijd, want zoals jij die beschrijft! complimentjes!


  16. tis blijkbaar de periode, ik heb er last van, goede vriend van me ook en hartsvriendin ook!


  17. ik denk dat het het begin van de herst is, dit dipje.

    eenmaal de bladeren volop vallen, gaat het wel over.

    Veel fietsen kan helpen tegen dipjes. En goed uitademen. succes.


  18. Ik zou zeggen: Ja, ga.

    Maar ik kan het niet eens tegen mezelf zeggen…


  19. mmm, ik denk dat ik op datzelfde kruispunt ben beland.
    succes ermee!


  20. Ik heb in mijn leven weinig keuzes kunnen maken, anderen deden dat voor mij.
    Nu kan ik mijn eigen keuzes maken, na zo lang.
    En het voelt goed aan, ondanks alle kansen die ik gemist heb.



Geef een reactie

