h1

Een vrije dag.

10 september 2008

“Hmmm. Dat had je wel even kunnen opzoeken, niet?”, zegt hij als ik me beteuterd naar hem omdraai.

We staan voor het Museum voor Schone Kunsten. Dat heel erg gesloten is. Het was maandag. En ik begreep er niets van. Ik ging ervan uit dat musea altijd open waren, behalve op kerstavond. En misschien met nieuwjaar.

Maar dan nam hij mijn hand en leidde me naar plekjes waar ik nog nooit geweest was. Eerst naar manneke pis om het grootste gat in mijn cultuur te dichten. Ja, ik ben 24 en ja, ik had manneke pis nog nooit in levende lijve gezien. Iets om je over te schamen, eigenlijk, en hoogstwaarschijnlijk. Edoch, ik ben er zeker van dat er hier in België heel wat mensen rondlopen die ‘heh, eigenlijk is dat wel waar’ – gewijs manneke pis nog niet gezien hebben. Geeft u maar toe!

Daarna naar de Nieuwstraat, Rue des Bouchers, de koninginnegalerij, om te eindigen in het Warandepark. Tegendraads doen door Luikse wafels te eten in Brussel. Kijken naar de rijken en diegenen die doen alsof ze rijk zijn. Discussiëren over het nut en onnut van een Delvauxhandtas. Rondlopen in het centrum tot je voeten er pijn van doen. Op een bankje in het park toekijken hoe een bende scholieren hun schoenen uitdoet en in de fontein springt. Je vleien in het zonnetje. Toekijken hoe mannen in pak van en naar hun werk hollen. Genieten van je vrije dag.

Citytrip in het eigen land, en door het zonnetje het gevoel hebben dat je er echt even tussenuit bent.

12 reacties

  1. Een dagje Brussel kan echt fijn zijn en zeker als je fijn gezelschap hebt.

    Heel wat musea zijn trouwens op maandag gesloten. Ook buiten België.

    Ik heb Manneke Pis al heel vaak gezien maar ik ben wel nog nooit in het Atomium geweest. Ik veronderstel dat dat ook iets is om mij over te schamen.


  2. Bijna alle musea zijn op maandag gesloten, daar kwamen wij ook achter nadat we op een keer eens voor gesloten deuren stonden :-)
    Maar het was dan toch nog een fijn dagje …


  3. Zelfs nu ik al bijna twee jaar in Brussel werk, ken ik de stad nog steeds niet echt (alleen de buurt waar ik werk, een beetje).


  4. daarom ben ik blij in brussel te werken, ik kan tijdens de middag op allerlei mooie plekjes even wat me-time spenderen :-)


  5. Een paar weken geleden vierden wij ook een weekendje Brussel, verrassend en vlakbij:-)


  6. Drukke tijden gaven me te weinig tijd om nog eens op blogbezoek te gaan. Spijtig genoeg… Nu ben ik terug en heb al heel wat kunnen bijlezen. Nog maar enkele weken en ik ben e terug op weg naar de States. Tot de volgende!


  7. Vorige zaterdag ben ik ook Brussel ingetrokken om het opnieuw te gaan verkennen. Het was voornamelijk om een vriendin rond te leiden, want Bxl ken ik zelf wel redelijk.
    Het Atomium had ik voordien nog niet gedaan. Ik vond het zwaar tegenvallen, zelfs de uitzichten vond ik maar matig. Maar misschien is dat omdat alles zo alledaags is in bxl voor mij.
    Maar bxl is echt de moeite om te bezoeken, vind ik!


  8. Toerist zijn in Brussel is fijn. Bijna zo fijn als er wonen.
    En neem het van mij aan: het ene sluit het andere niet uit.


  9. Zalig! Exact voor zo’n dagen heb ik mij de lonely planet van ons Belgiqueske aangeschaft zie. Ben eens benieuwd waar die mij gaat brengen :)


  10. Ik werk al vele jaren in Brussel, en de stad begint mijn keel uit te hangen. Ben de arrogantie van de Franstaligen kotsbeu. Ik weet waar ik over spreek door al 20 jaar met hen te (moeten) samenwerken.

    En ga bv in Brussel eens een broodje kopen. Zelfs 4 simpele woorden als “een broodje met kaas” verstaan ze nog niet. Ga eens in een groot station zoals Brussel-Zuid de apotheek binnen..

    Brussel hoofdstad van Vlaanderen ? splitsen !

    Spreek eens met vlamingen die in Brussel wonen hoe de Nederlandse cultuur er weggedrongen werd door de franskiljons en de “vreemde” PS stemmers.
    En dan spreek ik over wegpesten.

    Vlaanderen is enkel een melkkoe voor Brussel.


  11. Ondanks de tegenvaller dus toch nog een mooie dag. Brussel is inderdaad de moeite om eens te doen. Wij maakten ooit een ‘Brussel Binnenstebuiten’ wandeling en kwamen toen op de minder bekende plekjes. Ook tof. Misschien voor als je nog eens voor de gesloten deuren van een museum staat.


  12. Ik vind Brussel geen toffe stad. Maar Manneke Pis heb ik wel al gezien, en het atomium en al ook, al moest ik daarvoor helemaal van de kust komen :D (Schoolreis, weetjewel.)



Geef een reactie

