h1

Paranoia

22 september 2008

“Is er iets mis?”
“Nee hoor, er is niets.”
“Ben je kwaad op mij?”
“Maar neen, tuurlijk niet.”
“Ben je zeker dat er niets mis is?”
“Ja hoor, er is niets”
“Zeker?”
“JA GODVERDOMME IK BEN NIET KWAAD EN ER IS NIKS MIS.”

Paranoïde, dat ben ik. Compleet en volledig paranoïde.

Sinds een week of drie ben ik ervan overtuigd dat alles en iedereen kwaad is op mij. Ik vraag constant bevestiging, aan alles en iedereen. Van zodra iemand me geen “hè goedemorgen, lieve lime, hoe gààt het met je? Fijn weekend gehad?” geeft ben ik bang dat er iets schort. Ook al is het maandagmorgen en is ‘grmbbbl’ de standaard ochtengroet bij iedereen – inclusief mezelf.

Van zodra iemand niet naar mij glimlacht terwijl hij/zij naar mij kijkt begint het te malen in mijn hoofd. ‘Waarover hebben we het laatst gesproken? Heb ik toen iets mis gezegd? Heb ik iets mis gedaan? Zie ik iets over het hoofd?’.

Gefluister hoor ik, achter mijn rug, buiten mijn gezichts- en gehoorveld. Ook al is het er niet. Schichtig kijk ik om me heen, geruisloos probeer ik door het leven te gaan. Bang om mensen voor de voet te lopen of iets verkeerds te doen.

En vermoeiend dat dat is, dat malen en denken en piekeren in mijn hoofd.

12 reacties

  1. je bedoelt paranoïde, paranoia is het ziektebeeld :-) Tenzij je antuurlijk jezelf als metafoor voor de gehele aandoening ziet ;-)
    (je mag deze post verwijderen na eventuele aanpassing)


  2. @Katrijn: dankjewel. Een mens kan zich vergissen ;)


  3. Ik kan mij volledig vinden in uw post; ik zou net hetzelfde kunnen geschreven hebben eig. Vermoeiend he, zo achter alles iets zoeken?


  4. Ha ge weet het. Kei-vermoeiend. Maar geloof mij, ooit komt er een dag waarop ne mens leert relativeren. Ja, ook bij mij. Ale, soms toch.


  5. Beetje onzekerheid. Niet teveel aandacht aan schenken. Gaat vanzelf over. Binnen een jaar of twintig ;o)


  6. Héhé, herkenbaar … en just in case … ik ben niet boos op je :) … En teveel denken is niet goed! De meeste grootse denkers van de vorige eeuwen eindigden met de conclusie dat ze NIETS zeker wisten! Dus uhm, nie meer doen hé ;) Everything is just fine! :p


  7. Zoek overal naar het leuke, naar het positieve, naar het plezante. Richt je aandacht daarop en geniet van het leven en alle goede dingen dat het leven je nog te bieden heeft.


  8. Je meent het echt? De waarheid is dat jij niet in andermans hoofd kan kijken wat hij/zij denkt.
    Zijn/haar gedachten kunnen evengoed zijn; wat een leuk bloesje heeft ze aan!


  9. U hebt ongetwijfeld iets op uw kerfstok. Vandaar die onzekerheid.

    Was getekend


  10. Zet je voor de spiegel, recht je rug, haal eens diep adem en lach… gaat vanzelf over:-)


  11. gewoon ouder worden, veel ouder , dat helpt
    (en ook ouder)


  12. Oh zo herkenbaar! En inderdaad oh zo vermoeiend! Als je de oplossing gevonden hebt, laat maar weten! :-)



Geef een reactie

