h1

Arrogante zak!

4 november 2008

“Godverdomme! Blijf daaraf! Gij met uw losse pollen altijd!” roept de dame links van mij. “Arrogante zak!!” gilt de dame rechts van mij. “’t Is toch waar hè, ze doen niets anders dan trappen geven en trekken en stampen en duwen. Dat hij eens fluit.” “Maja madam, ’t is elke keer ’t zelfde, en ze mogen alles altijd doen hè, ’t is toch niet te geloven zeker!” zetten ze hun conversatie voort met elkaar. Ik sta tussen hen in en zwijg.

Mijn vriendje speelt voetbal.

En zijn ma, de dame rechts van mij, is nogal, uhm, enthousiast.

Een nette dame, vriendelijke en beleefd. Zo heb ik haar leren kennen. Maar van zodra haar zoon op het veld staat verandert ze in een hevige furie. Roepen en tieren en dat-mogen-ze-niet-doen en ja-maar-zie-eens-hoe-de-tegenstander-veel-meer-mag-doen-dan-hen en ‘t-is-toch-waar-hè. En ik durf haar geen ongelijk geven.

Ikzelf kom niet verder dan een “oooh” (als de tegenstander een goal maakt) en “jaaaaah” (als zij een goal maken). Ik ken er niet veel van, maar geef haar voluit gelijk als mijn liefs moeder me vol overtuiging zegt dat dat ze toch echt wel buitenspel stonden. Buitenspel ken ik echt wel, echt wel, ik kan het alleen zo moeilijk uitleggen. Maar dat ik altijd dacht dat off-side iets anders was dan buitenspel zwijgen we stil.

Ik kijk verschrikt op als mijn lief een harde trap krijgt en naar mijn goesting iets te lang op de grond blijft liggen. “Hij heeft pijn!” denk ik, en ik wil het veld oplopen om hem recht te helpen en zoentjes te geven en te troosten. Maar wanneer ik hem na de match vraagt of het gaat lacht hij, “Liefje, ’t is voetbal, dàt was niets hoor.” “Maar heb je gezien hoe de ander er een gele kaart door gekregen heeft?”, glundert hij. En hij is er nog trots op ook.

Mannen blijven toch kleine kinders. En hun moeders soms ook een beetje.

6 reacties

  1. Schitterend geschreven!

    (joepie Lime is terug aan het bloggen)


  2. off-side ziet er gewoon leuker uit als je het schrijft zoals je het uitspreekt… ‘hofsite’… of zoiets.


  3. Tss, mannen! :-)


  4. Ik hoop dat ik niet zo’n gillende voetbalmoeder wordt


  5. zie je ontspannen blije snoet aan t veld al :-)
    x


  6. ’t Zijn dus écht komedianten! Ik twijfelde altijd nog een beetje als ik dat riep :)



Geef een reactie

