h1

Ge kunt niet alles hebben.

18 februari 2009

Alles uit het leven halen, dat wil ik. Ik wil reizen tot mijn 35ste, de mooiste plek op aarde eruit kiezen en daar blijven. Ik wil rondtrekken, gaan daar waar het leven me voert. De zon volgen.

Ik wil met oude gammele auto’s lange wegen afleggen, uren en uren rijden. Met boten meren en zeeën oversteken, ’s avonds met een glas witte wijn en je voeten overboord van de zon genieten. In het water springen in je ondergoed. Ik wil trouwen in Las Vegas. Ik wil de woestijn zien, op kamelen zitten, op olifanten. Ik wil mensen begrijpen. Waarom de ene God aanbidt, en de andere hem Allah noemt. Ik wil me onderdompelen in steden. New York, Tokyo, Bombay, Miami, alles, overal. Ik wil niet het gevoel hebben dat ik vast zit, vast in dit kleine bekrompen landje – ook al stoefen we met het feit dat we minstens drie talen kunnen, een wereldkeuken en veel Marokkanen hebben. 

Maar ik wil ook doctoreren, een mooie job vinden en carrière maken (al vind ik dat vies klinken). Ik wil het gevoel hebben iets bereikt te hebben. Ik wil bijleren. Ik wil dingen kunnen. Ik wil àlles kunnen. Ik wil later een groot huis, een grote auto, 4 kinderen, een kookeiland, een grote tuin en veel geld.

Ik wil opnieuw beginnen, andere dingen doen. En tegelijkertijd toch ook niet. Ik wil handelsingenieur zijn. Grafisch vormgever, journalist, wetenschapper. Ik wil manager zijn. Projectontwikkelaar. Gewoon omdat ik dat exotisch vind klinken.

Ik ben gelukkig. Maar met andere dingen zou ik òòk gelukkig zijn. 

Waarom krijgen we maar één leven op deze aarde?

Ge kunt niet alles hebben.

9 reacties

  1. Het is voor mij een herkenbaar probleem, maar wel een yuppenprobleem weet je. We zijn jong, blank, rijk, intelligent, geboren in het juiste land. De wereld ligt aan onze voeten en we willen haar trotseren.
    Alhoewel ik van de dingen die jij hierboven beschrijft ook droom, denk ik vaker dat ‘leven’ misschien wel iets heel anders is dan het werkwoord waar bovenstaand lijstje bij past.


  2. het verlangen om te ‘hebben’ kan je ‘zijn’ in de weg staan ! Als je vrede neemt met wie je in wezen bent wordt de nood om te hebben plots veel kleiner !

    Dat realiseer ik me als 50er maar toen ik jou leeftijd had was hebben voor mij ook heel belangrijk.


  3. Je schrijft het knap neer…maar vooral de titel is belangrijk:Ge kunt niet alles hebben ;)


  4. Je kan niet alles hebben, maar je kan wel een jaar op wereldreis vertrekken en daarna terugkomen en doctoreren lijkt me. Maar dat is een drastische keus die je moet maken.
    Maar anders moet ge maar een trektocht door europa maken in de vakantie, minder drastisch en toch avontuurlijk (en in augustus kan ik mee ;))


  5. Hmpf, zit zo’n beetje met dezelfde hersenspinsels. Ik werk nu bijna 1,5 jaar en denk nu al “en dit is het dan? elke dag opstaan, gaan werken, slapen, opstaan ..”. Ik wil reizen, véél reizen! En ander werk maar er zijn weinig mogelijkheden in deze slechte tijden. En idd ook opnieuw beginnen en iets volledig anders doen. Leerkracht worden ofzo en veel vrij hebben. Of productontwikkelaar of interieurvormgever of ..


  6. Je schrijft het weer heel mooi neer, ik vond het een prachtig stukje tekst. Ik zit zelf ook met zo’n gedachten, over een jaar ertussenuit, en veel te reizen. Ik denk er zo vaak over na maar ik hoop dat ik mijn jeugdige dromen niet verlies, en ze durf na te streven. ’t is zo’n rare wereld waarin we nu leven, zoveel mensen die werken zonder er echt verder bij na te denken. Heel jong naar school gaan, dan naar het middelbaar, unief, beginnen werken, op pensioen gaan en rijk zijn als men oud is. Ok die eerste 15 jaar school zijn nodig om een basisvorming te hebben en te weten hoe alles zit, maar dan is het tijd om een actief met de toekomst bezig te zijn en erover na te denken, en zoveel mensen doen dat tegenwoordig niet. Ik vind het zo leuk om op u blog te lezen omdat jij daar wel over nadenkt, en op andere blogs vind ik dat ook, maar in het gewone leven ken ik bijna niemand die niet gewoon gaat studeren, dan zal werken en zo. Hier is helemaal niets mis mee denk ik, maar bij zo weinig mensen is dit een bewuste keuze en volgen ze gewoon wat van hen verwacht wordt in deze maatschappij.
    We kunnen inderdaad niet alles hebben, maar we kunnen wel veel meer hebben dan we denken te kunnen hebben, denk ik . (rare zin)

    Groeten


  7. Hey!

    Ik denk heel erg hetzelfde als jij. Ik zou het liefst van al de wereld ontdekken en inderdaad met auto’s, boten, enz continenten doorkruisen en het avontuur opzoeken en tegelijkertijd ook een meisje willen vinden om samen alle momenten van mijn leven mee te delen en iets heel moois tesamen uit te bouwen…

    Maar ik studeer ook nog en ik weet dat ik dat nog even moet afwerken vooraleer ik weer echt kan beginnen dromen. Het zijn mijn studies die me telkens doen terugkeren naar de reële wereld.

    Onlangs heb ik m’n ptn gekregen en ik kijk weeral op tegen een tamelijk aantal vakken die ik in tweede zit moet afwerken, terwijl anderen er naar mijn mening veel vlotter geraken. Terwijl ik in mijn studies evenveel energie steek als mijn medestudenten, maar bij mij het resultaat er veel minder is.

    Op momenten zoals deze voel ik me heel ver verwijderd van mijn dromen… Sommige dingen die voor jou al daily stuff lijken, zijn voor mij op dit moment nog verre doelstellingen!

    Groetjes


  8. Volg heel erg goed wat Karel zegt. Ik ben ook bang om mijn jeugdige dromen te verliezen… Ik denk dat daarom ook veel mensen gewoon gaan werken na hun studies. Zij zijn deze dromen misschien vergeten, of hebben ze naar de achtergrond verschoven. Er zijn, denk ik, zo veel dingen die je je dromen niet doen uitvoeren. Misschien zelfs al een simpele job-aanbieding met een goed loon en uitzicht op doorgroeimogelijkheden… Als je dan geen 200% meer achter je dromen staat…


  9. Ik wil dat ook :( en wel alles! maarja.. :)



Geef een reactie

