h1

Over alles. En niks.

9 maart 2009

Ik heb het druk. En tegelijk ook niet. Ik doe vanalles. Maar eigenlijk niets. Ik werk, omdat ik een doctoraat wil halen. Ik volg lessen. Omdat ik dingen wil bijleren. Ik volg nog meer lessen. Omdat ik nog meer wil bijleren. Ik loop veel en ver. Omdat ik ver wil kunnen lopen. Ik volg avondschool. Omdat ik dingen wil kunnen. Ik volg muziekles. Omdat ik muziek wil spelen. Ik heb lief. Omdat ik hem graag zie. Alles wat ik doe doe ik omdat ik het wil doen. Klinkt logisch. Maar net daardoor lijkt het allemaal zo irrelevant. Ik doe niets speciaals. Ik niets speciaals voor iemand anders. 

Ik voel me soms zo nutteloos.

Maar ik weet, het uiteindelijke doel van Het Leven, is dat niet gelukkig zijn of daar tenminste naar streven? En dat doe ik, ganse dagen lang. En ik bèn ook gelukkig. Maar zo nutteloos.

Hoe voelt u zich?

16 reacties

  1. Een torenhoog cliché ; ware liefde en gezondheid is het ultieme geluk… de rest is mooi meegenomen.
    Met dat laatste heb ik geen problemen, maar mijn liefste is mijn liefste niet meer en daardoor voel ik me op dit moment helemaal verloren…


  2. Wel, een lange tijd geleden zo ongeveer hetzelfde… Ik ben dan als vrijwilliger beginnen werken voor Auxilia. En geef nu Nederlands aan een Marokkaanse. En ik moet zeggen, het brengt mij veel voldoening. Het maakt mij nuttig. En het is nog leuk ook. Ik kan het alleen maar aanraden om ook zoiets te doen.


  3. Soms voel ik mij ook zo nutteloos hoor, heeft iedereen wel eens. En als ik het zo lees heb jij een wel heel druk bestaan :-)


  4. Ik werk omdat ik een inkomen moet hebben en de uitdagingen in mijn werk meestal wel leuk vind. en ik heb een aantal hobbies omdat ik die leuk vind.

    En ik stel mij daar dan gewoon niet veel vragen bij, ik amuseer me gewoon en geniet van mijn vrienden en familie. Moet dat meer zijn?


  5. Hierzie, iets kleins dat mij al nuttig doet voelen:
    http://www.dopjesactie.be/

    Spaar dopjes voor de opleiding van blindengeleidehonden!

    Als je een zakje hebt, mag je ze gerust hier op kot droppen :-)

    xxx


  6. Heel eerlijk? Ik vind niet dat je te klagen hebt.


  7. Het is inderdaad allemaal nutteloos wat we doen, daarom vind ik het heelal zo interessant. We zitten met onze aarde in een zonnestelsel met 8 andere planeten, er zijn 130 miljoen zonnestelsels in ons Melkwegstelsel, er zijn 30 zo’n stelsels in de “Lokale Groep”, clusters als de “Lokale Groep” daar zijn er tientallen miljoenen van, dit geheel vormt dan een “Supercluster” waarvan er ook onnoemelijk veel zijn. Dus in het heelal stellen we niets voor, op de aarde zelf ook niet, hoelang de mens hier al is stelt niets voor vergeleken met de geschiedenis van de aarde. En nu leven we met 6,7 miljard mensen.. Dit is zowat mijn levensfilosofie, het doet er allemaal niet toe wat we doen, en ons bestaan is nutteloos. Maar begrijp me niet verkeerd, dit is geen pessimistische ingesteldheid. Je kan er dat voor ogen houdend alleen maar het beste van maken, het is toch wel een unicum, op zo’n veelzijdige planeet een 70tal jaar krijgen. Er zijn zoveel leuke dingen te doen en te ontdekken, en hoewel het nutteloos is, je kan toch een pracht van een tijd beleefd hebben. Er is niet echt een manier waarop je u nuttig kan voelen, wel behulpzaam en je kan mensen helpen, maar “nuttig zijn” is heel relatief hé.


  8. @ Karel: je hebt gelijk. Heel erg gelijk eigenlijk zelfs. Dankjewel voor deze visie!


  9. Gek toch, alweer zo herkenbaar. Je zou toch denken dat mensen religie nodig hebben om zin aan hun leven te geven.


  10. Ha, kijk prachtig toch. Ik trachtte het hier ook te verwoorden, heb verschillende keren geprobeerd, maar het lukte me niet en nu komt Karel daar met de perfecte uitleg. (Het komt in me op dat ik me hier nog al eens eerder met Karel perfect akkoord heb moeten verklaren :p) Ik volg zijn visie ook. Ik voel me voor de moment alleen erg opgesloten. Want ik kan m’n eigen visie (nog) niet volgen. Ik studeer nu nog en ge kunt er niet omheen, dat moet gewoon. We betekenen dan wel niets, maar als je geen diploma hebt (onnozel papiertje), dan geraak je ergens, waar je liever niet wilt zijn in deze wereld. Je kan er idd maar beter iets van maken hier, maar dat doe je best toch nog met wat kennis achter de hand. Een mens leeft niet van leuke dingen alleen.


  11. minstens even nutteloos maar veel minder gelukkig


  12. Bijna alles wat je doet is onbelangrijk,
    maar het is erg belangrijk dat je het doet.
    (Mahatma Gandhi)


  13. Eén mooi welgekozen acroniem: AIESEC. Google it, it will change your life. :)


  14. Als het Lente wordt zal alles beter gaan.


  15. Hoe herkenbaar, alweer! Ik verdenk de winterdepressie van deze gevoelens.
    Als ik de hele dag zinnige dingen heb gedaan, kan ik me zo nutteloos voelen, maar andersom geen probleem.
    Hoe nuttig ben ik nou geweest door gister de hele dag te zoeken naar steigerhouten tuinmeubelen? Als ik naar een reallife winkel was geweest, had ik die nu al kunnen hebben… En toch voelde ik me gister nuttig!


  16. Ik voel me direct thuis in de community van bovenstaande reacties :)



Geef een reactie

