h1

Iedereen ruikt naar de lente.

15 april 2009

Iedereen ruikt naar de lente en iedereen ziet er zo lente uit. Maar ik heb er geen zin in vandaag, in vrolijk zijn en fladderend en genietend van de lente. Het leven is mooi! zei ik gisteren, en dat is ook zo, zeker weten, maar vandaag baal ik gewoon even. Van mezelf.

Zonne-allergie. Dat heb ik. Vol met rode uitslag en bobbels die niet verdwijnen. _Niet_ verdwijnen, that is. Blijf ik uit de zon valt het allemaal nog wel mee, maar eens mijn bescheiden decollete 5 minuten van het zo kostbare gouden zonlicht opgevangen heeft zie ik eruit als iemand met derdegraads brandwonden. En daar baal ik van.

En al die andere ongemakken. U wilt het allemaal niet weten. Droge plekken op mijn benen die steeds weerkeren maar te onnozel zijn om mee naar een dermatoloog te trekken. De aanhechtingsspier (ik heb het ook maar van iemand anders) tussen mijn rechterbeen en mijn heup doet pijn tijdens het lopen. Een chronische blaasonsteking die nooit weg wilt gaan. Vorige keer liet de dokter wederom een urinestaaltje testen. Toen ik hem opbelde voor de resultaten wist hij mij te vertellen – hou u vast – dat ik een blaastonsteking had – ja hallooo!, na duizendachtendertigdachtig blaastonstekingen wéét ik het wel wanneer ik er een heb. Hij vervolgde: “De antibiotica die je neemt helpen daartegen.” Ja mijnheer, die helpen daartegen. Maar van zodra ik er mee stop is’t ook gedaan met al dat gehelp. Geen stap verder stond ik dus. En vandaag is het weer van dattem. Liters water drink ik, liters water. Ik heb me nog nooit zo koe gevoeld.

Spuugzat ben ik het, dat lijf van mij. Iemand ruilen?

21 reacties

  1. Ik heb ook een haat-liefderelatie met mijn lichaam, net als iedereen waarschijnlijk.

    – Zonne-allergie: troost het je als er nog slachtoffers rondlopen met dezelfde symptomen? Bij mij gaat het om piepkleine rode puntjes, maar dan wel heel erg veel.
    – Blaasontstekingen: ken ik ook maar al te goed. Ik drink permanent veenbessensap uit de biowinkel en heb de indruk dat mijn blaas daar toch een ietsiepietsie sterker van wordt. Al helpt enkel antibiotica als je ’t echt zitten hebt…
    – Raar maar waar: ik heb sinds gisteren een liesblessure van het lopen :-).
    Dus ik denk niet dat je beter af bent door met mij te ruilen :)


  2. Ik zal je moeten teleur stellen, al mag je wel een paar kilogrammen van mij komen pikken.


  3. blaasontsteking: had ik vroeger ook chronisch last van( denk wel 2 j aan een stuk) .. dan “furadantine” gekregen van dokter en daar moest ik elke dag eentje van nemen gedurende een maand, daarna gewoon in huis hebben en als het opkomt pak ik eentje , max 2 en hup weg is die stoute blaasontsteking. heb er bijna nooit meer last van nu.
    tip 2 ; zorg dat je altijd “uropyrine” in huis hebt, geneest voor geen meter , maar zorgt ervoor dat je pijn helemaal weg is na 20min en dat je weer kan functioneren. Handig als het de zondag opkomt en er geen dokter of apotheker aan te pas kan komen.
    tip 3: “plassen na de daad…”
    Heb al meer dan een jaar geen blaasontsteking meer gehad (“houdt hout vast nu”)
    succes
    Juultje


  4. Ik zou wel willen ruilen, maar jij niet lieve Lime, geloof me ;o)


  5. eerste paragraaf: insgelijks, in t twintigvoud zelfs, zoals je door mijn geprobeerde fakehumeur heen wel zal gemerkt hebben

    zonneallergie: middeltjes voor ;-)

    dat andere :-s: cranberry pillen geprobeerd?

    knuf


  6. Pfjoew, ik heb ook een moeilijk vel (hier te droog, daar te vet, puntjes overal waar het niet mooi is), maar da’s draaglijk en daar wen je wel aan. Blaasontstekingen heb ik ook een jaar of drie last van gehad, maar op een bepaald moment is dat gewoon gestopt. Vraag me niet wat ik daarvoor gedaan heb. Ik herinner me wel nog dat het absoluut vreselijk was, die blaasontstekingen. Om letterlijk te bleiten van de pijn. Ik herinner me wel dat mijn dokter me de laatste keer liet kiezen tussen antibiotica en een ander middel, waarbij het andere ook wel degelijk werkte, zij het een halve tot een hele dag later. Dat was een nadeel, maar het voordeel was natuurlijk dat er weer iets minder antibiotica gebruikt werd, en voor dat goede doel wilde ik nog wel een half dagje langer afzien…

    (Ik probeer effe op te zoeken wat voor middel dat was. Als ik het vind kom ik het nog vertellen…)


  7. Hèhè, effe moeten zoeken, maar ik heb het gevonden (bij Tales from the Crib nog wel). ’t Was het antisepticum Furadantine. Da’s vrij lichte medicatie, geen antibioticum. Misschien geschikt om in te nemen als je er snel bij bent als je er zo vaak last van hebt. Vraag es aan je dokter…


  8. @Juultje, liza: Ik krijg al langer Furadantine van de dokter, en dat helpt inderdaad, maar van zodra ik er mee stop voel ik dat de blaasonsteking sluimerend nog steeds aanwezig is en na een aantal dagen/weken breekt ie dan opnieuw door. En ik dacht dat dat wel (weliswaar lichte) antibiotica was? Vandaar dat ik er niet happig op ben dat zo vaak te moeten nemen.

    Cranberry pillen heb ik ook genomen. Maar die kosten zoveel geld en om dat elke dag maanden aan een stuk te moeten nemen…


  9. Oké, wil je ruilen voor eczeem, kleine-meisjes-benen (zo van die benen die volstaan met blauwe plekjes en schrammetjes), een angine om de zoveel weken, een mistig hoofd en een angstaanvalletje zo nu en dan? Ach, ik denk dat iedereen wel z’n kwaaltjes heeft. Maar ik begrijp je goed, soms haat ik mijn lijf ook om z’n onvolmaaktheden…


  10. Ik leef met je mee…is dat ook goed?


  11. Heb ook last van een zonne-allergie; begint met kleine puntjes op mijn handen en eindigt met ganse stukken die rood en gezwollen en immens jeukerig zijn tot aan mijn ellebogen. Ik heb er de laatste jaren wel minder last van, dat komt en dat gaat bglijkbaar. Heb daar jarenlang Ucemine voor genomen, een of ander voedingssupplement.

    Blaasontstekingen ook met perioden enorm last van, om zot te worden, en ik neem nu die cranberry tabletten.

    ’t Is soms wat he, zo’n lijf, allemaal kwaaltjes en miserie. Maar toch ook weer blij mee, soms. Niet?


  12. Voor de blaasontstekingen:
    – veel drinken
    – lang plas ophouden en dan hard uitplassen (duwt de bacteriën naar buiten)
    – plassen na de seks (de penetratie duwt de bacteriën immers naar boven in de plasbuis)
    – geen tampons meer gebruiken


  13. Furadantine is geen antibiotica. Dat werkt alleen ontsmettend en is meer preventief. Ik heb het ook jarenlang genomen.


  14. Een aanrader: veenbessensap. De vitamine C die erin zit helpt serieus met dingen als blaasontstekingen. Of een complex met extra vit. C nemen.

    In veenbessen zit trouwens nog iets dat helpt, maar k weet nemeer wat :s


  15. Ik heb er ook al van afgezien. Valt nie mee.
    Uropyrine.
    En na een tijd komt het terug.
    Je kan niet meer functioneren.
    Het geeft je stress.
    ’t was om ’t schijt van te krijgen.
    Vervolgens dus Immodium nemen.
    Ik werd er kotsmisselijk van.
    Daarna Motilium.
    En je weet geen weg met jezelf,
    je krijgt er een zware kop van.
    Vervolgens Panadol.

    De apotheker zijn maand was goed.

    Ik ben blij dat het taboe hier doorbroken werd,
    want je denkt dat je alleen dit vervelend kwaaltje
    hebt.


  16. Thihi iedereen heeft blijkbaar blaasontstekingen. Heb ik ook een paar maanden last van gehad, maar het gaat over na de erge periode. Gewoon goed verzorgen, anders krijg je een nierbekkenontsteking zoals ik. ( en das nog veel pijnlijker!)

    Zonne-alergie kan ik niet van meepraten, maar ik krijg wel alsmaar moedervlekjes bij van de zon, dus binnen een paar jaar zal een pimpampoentje niets zijn vergeleken met mij!


  17. Ah, heet dat aanhechtingsspier!
    Ik heb dat ook, maar met mijn linkerbeen. Ruilen?


  18. @ Koen: ondertussen heeft iemand mij verbeterd: blijkbaar heet het gewoon ‘aanhechting’ en is het een pees, geen spier. Nu weet je het ook :)


  19. @Droge plekken + eczeem: Ik heb al jaren last van droge plekken/eczeem op mijn benen (bij mij waren ze wel vrij groot, jeukten ze het hele jaar door en krabde ik ze regelmatig tot bloedens toe open) en uiteindelijk ben ik daar dan toch mee naar een gewone dokter gegaan. Bleek dat die dokter persoonlijk een dermatoloog kende en dat die dermatoloog haar vele tips & tricks had geleerd. Van die dokter heb ik dan twee zalfjes gekregen waardoor ik voor geen geld van de jeuk/droge plekken verlost ben. Misschien een tip. :)


  20. Net zo offtopic: je hebt mail op lime.blogt@gemail.com


  21. Met mijn lijf zou je niet willen wisselen, ik heb het zowat allemaal zelf!
    Blaasontstekingen, minstens één keer per maand, mààr ik neem nu iets genaamd “Uri Cran”, pilletjes van veenbessen en ik drink elke dag minstens twee liter water, waardoor ik nu al twee maanden blaasontsteking vrij ben! En als ze toch doorbreekt is Furadantine de beste oplossing, na twee-drie dagen ben ik er vanaf.

    En die uitslag, ik begrijp je volledig, ik heb een chroomallergie en dat zit in zowat ALLES. Rode vlekjes zijn dus ook bij mij altijd daar. Leuk is anders… Maar we zullen ermee moeten leren leven zeker?



Geef een reactie

