h1

Da’s allemaal maar in mijn hoofd hoor.

7 mei 2009

Van dit bericht ga ik ooit nog spijt krijgen. Ik voel het nu al.

Ik kan o zo gemeen zijn. Soms maar hoor, en meestal in stilte, in mijn hoofd. Maar toch. O zo gemeen.

Soms denk ik, als ik iemand passeer op straat die ik niet ken, ‘Ha, ik ben toch mooier dan die.’ Om me eerst triomfantelijk te voelen maar luttele seconden later enorm schuldig omdat ik het nog maar dàcht. Hetzelfde voor die keren dat ik een meisje passeer waarbij de gedachte in mij opkomt ‘mijn achterwerk is dunner!’. Maar dat denk ik enkel bij meisjes die ik niet ken – eerlijk waar – bij diegenen die ik wel ken kijk ik naar hun gezicht en niet naar hun achterwerk. (Wat dan weer niet betekent dat ik alle achterwerken van alle meisjes die ik niet ken uitvoerig bekijk.)

Een keer vroeg in het station een sympathieke zwarte dame aan mij hoe ze nu wist welke trein ze moest nemen met het ticket dat ze zonet gekocht had. Ik legde haar vriendelijk uit dat dat niet uitmaakte – met een ticket Leuven-Brussel mag je op alle treinen die Brussel passeren. Ik bracht haar naar het juiste perron. Twee keer zelfs, omdat ze de eerste trein miste.
Maar ik kon het niet helpen en ik vroeg me af hoe zij zou gereageerd hebben moest ìk geantwoord hebben “I’m sorry, I don’t help black people” op haar vraag “Can I ask you something?”. Zo’n dingen zeg ik uiteraard nooit, en ik ben absolùùt geen racist, verre van, maar toch, ik vroeg me dat wel af. En vond dat stiekem zelfs wel grappig ook.

Als ik oude mensjes met wandelstokken passeer beeld ik me in hoe ik die onder hen uit schop. Als ik een baby vastheb hoe de ouders reageren moest ik doen alsof ik hem zou laten vallen. 

Maar da’s allemaal maar in mijn hoofd hoor, dat ik dat denk. Dus gullie weet van niks.

21 reacties

  1. Dat is maar gewoon menselijk hoor. Ik denk ook regelmatig “ma kind toch, die broek staat u echt verschrikkelijk” of “Ajajaj meiske, ge zult toch es een beetje meer op uw eten moeten gaan letten”. Als ik dat al denk bij vrienden probeer ik het hun voorzichtig te zeggen, ik heb het ook liever als mijn vrienden mij wijzen op een miskoopje ofzo.
    En dat van die wandelstok heb ik ook al vaak gedacht :)


  2. Same here! Af en toe eens denken: hoe zou het zijn als ik die nu plots in haar gezicht sla, hoe zou het zijn als ik plots gewoon op de grond ga liggen, of gewoon ongelooflijk groffe dingen verzinnen om te repliceren. Is volstrekt normaal, er is een bepaald deel vd hersens die zorgt dat je je ‘rede’ behoudt en het uiteindelijk gewoon niet doet. Bij ‘zotten’ malfunctioneert dat gedeelte …


  3. Ik lig hier plat en hier hetzelfde van dat. Dus denk jij maar rustig verder…maar wel in je hoofd ;)


  4. Is dat niet zo’n beetje des mensen?

    Het wordt pas een probleem als je een beetje flapuit bent.


  5. Hoera! Ik ben niet de enige!


  6. Als ik meisjes tegenkom die ik niet kan uitstaan (of die ik niet ken, maar waarvan ik weet dat ik ze niet graag zou hebben), en die zijn met hun lief op baan, denk ik: ha, mijn lief is toch lekker veel mooier en liever en slimmer dan die van u. ;-)

    Mij mooier voelen dan iemand anders, dat gebeurt niet veel.


  7. ooo
    Of “HOERA vandaag komt je broek wél hoog genoeg!”
    Of “Wat moest ik nu die arogante gewoon omver gereden hebben!”

    soms wou ik dat ik mijn idee wel eens durfde doen of zeggen…
    Vb kusjes terug werpen naar al die mensen die mijn hulphond Valéas van de wijs proberen te brengen met die vreselijke kusgeluidjes…


  8. Hihi, grappig. Ik ben vrees ik wel de eerste persoon die reageert die durft beweren dat zo’n gedachten zelden tot nooit in haar opkomen. Help, ben ik nu vreemd?

    Als ik iemand zie die totaal geen gepaste kledij voor zijn/haar figuur aanheeft dan gaat dat uiteraard ook wel eens door mijn hoofd. Maar zo stoute gedachten krijgen en die dan gelukkig niet uitvoeren, neen dat heb ik nu nog nooit gehad.

    Ik zie trouwens alleen de dames die knapper zijn (mooier, beter gekleed, …) dan mij op straat. Misschien moet ik het ook eens zoals jou proberen bekijken. Het zou mijn zelfbeeld misschien wel goed doen. Alé, in de hoop dat ik toch een aantal minder knappe mensen tegenkom hé. Hehe. ;-)


  9. grappig

    maar, helaas, je bent geen unicum

    gisteren bij de tandarts dacht ik
    ‘hmm zou er zo’n tandarts bestaan die zo ‘per ongeluk’ uitschuift met zijn boor? hoe zou t voelen om zo te weten ‘en nu gaat die kajieten want ik zit op zijn zenuw’ en het te doen’?

    en in de auto naar huis dacht ik ‘mm wat als ik die irritante fietser nu ns omver rijd?’

    dit schoot me nu net te binnen maar zo zijn er wel dagelijks van die gedachten…


  10. Haha! Ik vind het heel herkenbaar (spijtig genoeg :-))


  11. Hmm, herkenbaar ;o)
    Spijtig dat je er niet bij kon zijn, dinsdag (bggd#13).


  12. zo raar is dat niet hoor. ;-)


  13. goh wat fijn dat je zoiets schrijft! Ik voel me zo’n neuroot door zulke gedachtes! Als ik met een stapel dure borden van mijn schoonmoeder rondloop denk ik, en nu laat ik ze vallen. Gewoon, om die enorme berg scherven bij elkaar op de grond te zien liggen. Ik spreek het ook uit hoor, maar alleen tegen GJ. En ik dacht dat we samen gek waren.

    Maar ik haat het als meisjes onderling concurrentieachtig zijn. Dat haat ik zo dat ik mezelf dwing positief te zijn, juist over mensen die dikker zijn.


  14. Ik heb da ook! Als mijn lief en ik in de otto rijden, en er steekt een oud madamke over met een looprekske, dan bedenken we hoeveel extra punten we zouden krijgen als we haar gewoon heel hard van de weg maaien… en dat terwijl ik eigenlijk wel een zwak heb voor ouw madamkes met een looprekje. Maar toch, het gedacht is er wel.


  15. Ik lach plat van ’t lachen, goed geschreven.
    Jiiihaaa Joepie, de echte Lime is terug!

    paul


  16. De normvervaging in onze maatschappij slaat hard toe.


  17. Heeft iedereen toch?
    Soms vraag ik me af wat het zou geven als ik op een random mens afstap en die onder een bus duw ofzo.


  18. Iedereen denkt zo’n dingen! Ik ook! EN eigenlijk best vaak :-P


  19. Dat maakt het zo fijn om op een terrasje te zitten en voorbijgangers te taxeren :-D


  20. Zouden het vooral vrouwen zijn die zulk dingen denken of ook mannen? Ik ben een man en heb soms ook wel van die gedachten.



Geef een reactie

