h1

En daarbij, zo’n go-pass kost nu ook weer geen stukken van mensen.

18 juni 2009

Normaal gezien ben ik een heel gemakkelijk mens. Snel content, niet veel nodig. Maar gisteren was ik ècht boos. Dit was de zovéélste keer. Met een go-pass kunnen ze het goed maken.

 

Geachte,

 graag had ik om twee – weliswaar verschillende – redenen klacht neergelegd.

 Zoals steeds vul ik naar behoren mijn go-pass in. Zo ook gisteren, toen ik op woensdag 17 juni 2009 de trein van 17.37 in Leuven richting Oostende nam. Plots stonden we stil na Brussel-Zuid. Een zucht van herkenning en irritatie ontsnapte bij meerdere reizigers. Na tien minuten stil gestaan te hebben verkondigt een conducteur via de intercom in gebrekkig nederlands dat we stilstaan wegens druk treinverkeer. Lijkt me raar te zijn. Naar mijn weten is de NMBS de enige die het verkeer bepaalt op spoorlijnen. Maar goed, lang kan dat niet duren me dunkt. Tot de conducteur na weer tien minuten verkondigt dat we een vertraging van onbepaalde duur hebben. Conducteurs zullen ons meer uitleg komen verschaffen in de coupés zelf. Doch nooit een conducteur gezien. Na nogmaals een half uur te wachten rijden we plots verder. Eens voorbij Brussel-Zuid heet de conducteur ons vrolijk – alsof er nooit iets gebeurd is – welkom op de trein richting Oostende. Met een vertraging van meer dan 45 minuten kom ik aan in Gent St. Pieters.

 Op de site staat vermeldt dat je een compensatie kan vragen voor treinen met een vertraging van meer dan 60 minuten. Hoe grappig. Treinen met een vertraging van meer dan 60 minuten worden over het algemeen afgeschaft wegens de volgende trein die op dat uur vertrekt. Bijgevolg kan je dus ook nooit compensatie vragen voor een langdurige vertraging.

 Een tweede NMBS-favorietje die mijn goesting om met de trein te reizen serieus doet afnemen: de treinen vertrekkende naar alle grote steden vanuit Leuven op vrijdagavond. Ik ga me enkel beperken tot de trein die richting Antwerpen rijdt, omdat dit diegene is die ik het vaakst neem. Over beperken gesproken. “Uitzonderlijk rijdt deze trein met een beperkt aantal coupés. Onze excuses hiervoor.” Deze zin is meer regel dan uitzondering. Studenten zuchten al wanneer ze nog maar horen dat de conducteur iets wilt zeggen. En wederom worden we allemaal als sardienen in een blik vervoerd. Hiervoor betaal ik geen 5 euro. Hiervoor koop ik mij geen treinbiljet.

 Als ik een biljet koop wil ik maar twee dingen: een zitplaats, en de zekerheid om aan te komen op het vooropgestelde uur. Zoveel is dat niet gevraagd, naar mijn bescheiden mening.

 Twee dingen vraag ik van u: één nieuwe go-pass ter compensatie van de voorgenoemde ongemakken. En een paar excuses.

vriendelijke groeten,

11 reacties

  1. Voor afgeschafte treinen kan je wel compensatie krijgen hoor, hebben we met succes geprobeerd.


  2. Groot gelijk! Ik heb gisteren in Kortrijk drie kwartier extra moeten wachten op mijn vriend die vanuit Gent komt. Normaalgezien is dat een traject van 25 minuten, maar zijn trein stond vast, nét voor Kortrijk. Waardoor (ik gok) twee andere treinen ook een vertraging opliepen van 3 kwartier. Geen idee wat er precies gaande was, spoorwissels die kapot waren of zoiets. Ik kon de omroepmadam ook niet horen vanwege het geronk van een trein _die toch niet mocht vertrekken_.


  3. Groot gelijk…


  4. Inderdaad! Boe aan de NMBS!!!


  5. groot gelijk,
    Dit is echt een schande waar ik mij, als pendelende student tussen Gent en een Oost-Vlaams boerendorp, spijtiggenoeg al verschillende keren heb geërgerd, maar neen, een conducteur kom je op dat moment niet tegen. Ze verschuilen zich op een plekje, veilig en ver weg van alle passagiers…

    en de treinen zijn ALTIJD veel te vol… nooit plaats om te zitten, maar waarom heb ik dan een abo?
    Om te mogen staan op de trein?

    Ik kan er ook voor kiezen om met de auto naar Gent te rijden, maar dat doe ik niet, ik doe dat niet omdat ik aan het milieu denk en mij ook niet wil blauw betalen aan parkeerbiljetjes in de stad en op het UZ.

    Maar groot gelijk Lime ;) !


  6. en heeft je klacht al iets uitgehaald? of zijn ze al even traag in antwoorden ;-)


  7. @jero: Even traag in antwoorden vrees ik…


  8. trein bomvol = gratis rijden.
    Dan doen ze toch nooit moeite om te komen controleren.

    Maar hoe dan ook, die 60 minuten vertraging was toch cummuleerbaar, nee? Bij een gemiste aansluiting mag je je wachttijd bijtellen dacht ik.
    Ik hou daar een lijstje voor bij van alle opgelopen vertragingen.


  9. Nja,

    Treinen, 10 jaar pendelervaring hier. Ik kan je zeggen dat de NMBS een logge administratie is die van de inhoud van klachtenmails nauwelijks wakker zal liggen.

    Ze komen wél terecht in de statistieken en die komen op het bureau van de bevoegde voogdijminister. Als die dan een parlementaire vraag stelt, dan pas komt er reactie.

    O ja, Je ticket geeft je recht op een treinrit maar niet op een zitplaats. Nog zo’n dooddoener eigenlijk.

    En dan doe je dat als student nog maar twee keer in de week. Ik heb dat nog alle dagen gedaan. Met een massa pendelaars in een veel te krapp stel. Dan voel je je écht wel als werkvee. Je zou voor minder last krijgen van stress!

    Hopen op beterschap doe ik allang niet meer.


  10. Oh, klinkt zo bekend. Heb er onlangs ook een postje over geplaatst. En ik heb een boze mail naar de ombudsman gestuurd.
    Ik kreeg keurig antwoord (maar geen compensatie) : we doen zo ons best om steeds stipt te rijden maar soms zijn er ‘uitzonderlijke’ omstandigheden … Blablabla.
    Uitzonderlijk ? Hà ! Meer regel dan uitzondering ja. Maar het haalt allemaal gewoon niks uit dus we moeten ondergaan. Jaja, de trein is altijd een beetje lijden !


  11. […] Een klacht neerleggen bij de NMBS haalt toch niets uit. Twee keer heb ik het geprobeerd (zie dit), ik kreeg geen antwoord. Zelfs geen standaard-mailtje ‘wij hebben uw klacht goed […]



Geef een reactie

