h1

Het leven van een werkmens.

26 juni 2009

En dan nu het gedeelte dat aan mezelf ligt.

Elk jaar opnieuw wordt het juli. En dan zijn ze daar, de studenten die met hordes terug buiten komen. Gepakt en gezakt, op weg naar huis, op weg naar vakantie. Op weg naar vrijheid. Als ge in Leuven werkt en woont komt ge daar niet onderuit. Ge proeft de vakantie op uw tong. Dat hangt in de lucht. Alles ademt vrije tijd uit.

En dat is pijnlijk. Elke keer moet ge u er aan doen herinneren dat gij dat niet hebt, die vakantie. Niet die lange, heerlijke vakantie waarin je ook niéts mag doen. 

Dàt is het moeilijke van de werkende mens. Ik ben daar zeker van dat ge dat wel gewoon wordt, maar ik mis dat nog altijd: niéts, absoluut niets doen in uw verlofdagen. Want hoe ge dat ook draait of keert, als werkende mens neemt ge vakantie om iéts te doen. Altijd. Anders is dat verloren tijd. Ge gaat weg, op reis, of ge werkt in uw kersverse huis, of ge gaat op citytrip, of ge gaat naar de zee. Maar thuis onbeschaamd uitslapen tot 11.30 om u daarna gewoon te verhuizen naar de zetel, nee, dat doet ge niet.

En dat besef, dat ik nooit meer thuis bij de mama en papa zal zitten, met al die vrije tijd rond mij, dat stemt mij een beetje droevig. ’s Ochtends op het gemak ontbijten, wat in de zetel hangen, wachten tot uw ouders thuiskomen om een boterham te eten. ’s Middags wat rondlummelen en bedenken wat je nog allemaal kan doen die dag. Uren voor de computer hangen of buiten in het zonneke liggen. Films kijken wanneer ge daar zin in hebt. ’s Avonds lang opblijven en doen wat ge wilt, omdat ge weet dat ge ’s anderendaags toch niet vroeg moet opstaan; of de dag daarna, en de dag daarna, en de dag daarna… Ik mis dat eigenlijk wel. En zeker als ik elk jaar opnieuw op dat gemis gewezen word als mijn broer en zus hun laatste examen gemaakt hebben en mij vrolijk fladderend komen wijzen op mijn gevangenschap. Gevangen in het leven van een werkmens.

16 reacties

  1. Wel Lime, als je zoveel maanden vakantie hebt, dan beséf je dat op de duur ook niet meer. Terwijl: als je het met een beperkt aantal dagen moet doen, dan geniet je des te meer van die momenten.


  2. Mja… maar ik herinner me ook wel dat ik die vakantie grondig beu was na een paar weken wegens verveling enz… en wegens niet altijd geld om alles te doen waar je zin in hebt :-).

    Nu werk je en heb je geld om al die dingen te doen… en dan denk je terug aan “toen” terwijl het “toen” net omgekeerd was … later, als ik ga werken en geld heb ;-)…

    Zo zie je maar, het gras is altijd groener aan de overzijde nietwaar…


  3. ’t hoh mij maken ze niet jaloers als werkmens heb je ten minste geld o dingen te doen waar zij enkel nog van kunnen dromen ;-)en luieren do eik nog steeds hoor ;-) da mag wel eens een dagje of twee lol


  4. Ik vraag me ook af waarom je als werkmens niet zou kunnen luieren. Ik kan gerust een hele zaterdag (bijna) niks doen.


  5. Ik ken het gevoel… ik ken het gevoel heel goed :(


  6. Ken het gevoel ook .. ‘k Vind het eigenlijk gek dat veel mensen hier beginnen over “geld om dingen te doen”. Alsof het toen zo erg was om het met wat minder centjes te stellen? Geld is niet alles in ’t leven. Ik heb van de week nog net hetzelfde gedacht als wat jij hier geschreven hebt :)


  7. Tijd voor loopbaanonderbreking! lol :)


  8. ik heb als werkende mens ook 60 dagen per jaar, dus mij hoort ge niet klagen :-)


  9. En ik heb als student een maand werk in de vakantie…
    Maar dan heb ik wel geld om onder het jaar niks te doen.
    Jochei!


  10. Ik ben altijd blij dat de grote vakantie voorbij is en iedereen terug op school zit. Dan kan ik tenminste terug normaal naar de winkel zonder over kinderen te vallen en gewoon terug shoppen over de meir zonder door hordes loslopende tieners weggeduwd te worden, lol.
    En niks doen.. dat doe ik nogsteeds. Meer dan toen ik nog thuis woonde, want dan was er altijd mama en papa die zeiden dat ik dit nog moest doen en dat nog moest doen. Nu doe ik gewoon niente!


  11. Daarom wil ik geen werkmens worden. Help, help, help, dat panikeert me.


  12. Alle begrip en zeer herkenbaar, al is het lang geleden! Vreselijk vond ik het. Maar troost je, het gaat over hoor.


  13. Help, ik ben net afgestudeerd, maar ik zal vechten voor mijn vrijheid ;-)


  14. Ik ken da gevoel! Ik heb da gevoel! Merci om het eventjes voor mij te verwoorden :-)


  15. […] juli 2009 door Coudie … kunnen klagen over het gebrek aan vakantie, maar iemand deed dat al beter. … het kunnen hebben over veel te vroeg uit het leven stappen, maar een […]


  16. Het lijkt wel alsof je mijn gedachten op virtueel papier hebt gezet en na zes jaar werken kan ik je zeggen: het went niet! Ik verlang ook naar lange vakanties waarin je alles eens kan vergeten en je gewoon ongeneerd je ding kan doen zonder het gevoel te hebben dat het er weer bijna op zit.

    Om nog eens op dat geld terug te komen: voor mijn dromen heb je veel vrije tijd nodig en mijn geld gaat voor het grootste deel naar rekeningen en de staat… Eerlijk, ik stond financieel sterker als student.



Geef een reactie

