h1

Ik had nog nooit een man in zijn gezicht geslagen.

31 juli 2009

In het zweet was ik me aan het werken. Een kleine twintig minuten onderweg nog maar, maar de zon in mijn gezicht en op mijn lijf en het harde lopen deden me afzien. Toch deed het deugd. Het zweet op je rug voelen, op je voorhoofd. Je hartslag sneller voelen gaan. Je ademhaling mooi onder controle houden. Afzien. De avondzon maakte alles compleet.

PATS.

Voor ik het goed en wel besefte passeerde een fietser in een blauw truitje mij. Maar niet voordat hij mij eerst ongelofelijk hard en brutaal op mijn achterwerk gemept had. Erg snel fietste hij niet, waardoor ik in een reflex en zonder nadenken zijn blauwe truitje vastgreep. Blijkbaar had hij dit niet verwacht, want hij wankelde meteen en zette één been op de grond. Hij draaide zich naar mij en voor hij nog maar tijd had om zijn mond open te doen mepte ik hem met de vlakke hand in zijn gezicht. Ik heb nog nooit een man in zijn gezicht geslagen.

Maar ik vond dat ik gelijk had, en riep kwaad vanalles en nog wat. ‘Godverdomme!’ zal er tussen gezeten hebben, en ‘Een béétje respect, alsjeblieft?!’. Hij wist dat hij verkeerd was, en werd knalrood. Ik gunde hem geen blik meer waardig en zonder nog om te kijken liep ik verder. Ik denk dat hij rechtsomkeer gemaakt heeft, want ik heb hem niet meer gezien, en hij heeft mij niet meer voorbij gestoken.

Was het maar waar.

PATS.

Voor ik het goed en wel besefte passeerde een fietser in een blauw truitje mij. Maar niet voordat hij mij eerst ongelofelijk hard en brutaal op mijn achterwerk gemept had. Ik was zodanig  verbouwereerd dat ik niet eens gereageerd heb. Geen kik heb ik gegeven, ik trachtte hem niet tegen te houden, ik heb hem zelfs niets nageroepen. Ik ben niet eens gestopt met lopen. Hij fietste mij voorbij – niet eens zo snel – en gunde mij geen blik waardig.

Ongelofelijk boos was ik. Dit getuigt van een minimum aan respect, me dunkt. Ik grijp wildvreemde mannen toch ook niet bij hun ballen?

Maar: een schijtluis, een watje, een mietje. Dat ben ik.

Ik heb nog steeds nog nooit een man in zijn gezicht geslagen.

14 reacties

  1. Ik zou dezelfde reactie hebben als u.
    Heeft niets te maken met een watje zijn, maar het gewoon niet hebben zien aankomen en dat totaal niet verwachten.


  2. Omg! Ik denk dat ik er ook zo van zou schrikken dat ik niks zou doen… Alhoewel ik in gedachte ook graag zou meppen.


  3. Je zou nochtans meer dan gelijk hebben om eens goed uit te halen! Vieze venten.


  4. Bah. Viezerik. Het lef?!


  5. jakkes

    …maar ik zou ook zo verbijsterd geweest zijn dat ik wellicht ook niet gereageerd zou hebben.


  6. Een dame waarmee ik een cursus Frans volg vertelde ook eens dat er een voorbijrijdende fietser op haar achterwerk mepte. Dat wil dus zeggen dat er al minstens twee mannen in Vlaanderen zich met dergelijk vreemd gedrag bezighouden want de dame in kwestie woont helemaal niet in de buurt van L. Ik vraag mij af wat die mannen drijft om op zo’n vrouwelijke kont te meppen. Ik zou trouwens op dezelfde manier als jij gereageerd hebben. Ik zou zo verbouwereerd zijn dat ik zelf niet eens iets zou roepen.


    • Wel Linn, misschien was dat kontje gewoon erg lekker en dus onweerstaanbaar om eens een mepje tegen te geven.

      Niet dat ik het goed praat, maar enkel een verklaring zoek.


  7. Dju, optie één was anders meer dan gepast geweest en zou uw man-mep-loze bestaan zeker geen schade toegebracht hebben ;)


  8. Ik zou net hetzelfde gereageerd hebben. In mijn gedachten hem een flinke mep verkopen en in’t echt hoogstens eens ‘onozelaar’ roepen of ‘vetzakske’.

    Gelukkig heb ik onze Duitse Herder mee getraind in het joggen en rinkelen de wielertoeristen om opzij te blijven.


  9. krak hetzelfde is mij al twee (ja, TWEE) keer overkomen zus. de tweede keer heb ik al een dikke middelvinger kunnen opsteken toen hij grijnzend omkeek.


  10. Ik zou ook verbouwereerd staan en niets doen, maar ook binnenin koken en hem een mep willen geven. Volgende keer beter?


  11. Als het een troost is:
    Ik ben gisteren ook verbaal aangevallen door een fietser (iets in het genre van “he blonde” en nog wat aanstootgevende commentaar), nota bene terwijl ik met mijn zoontje van 2 aan het wandelen was… Ik denk dat er gewoon weer een nieuwe ‘gekke’ fietser in L rondfietst. Man van rond de 40-50 met een roodachtige K-Way? Ik vond het trouwens bijzonder laf. Zo op de fiets is het wel gemakkelijk he, u snel uit de voeten maken voor er een wederwoord of reactie komt…


  12. Mij is ook ooit eens hetzelfde overkomen. (Ik kwam dan nog net van mijn laatste examen en het was niet goed gegaan, I was not in a good mood)
    Ik was ook te verbouwereerd om te reageren. Stom. Ik had hem ook beter een goeie mep verkocht! Ik vond het een hele vieze ervaring. Ook al is er in principe niks ergs aan…


  13. Misschien toch maar uw blogpost (en herinneringen) doorgeven aan de politie, gezien de recente plaag van ‘handtastelijke’ mannen in leuven!



Geef een reactie

