h1

Heyhoeistallesok

18 november 2009

Regelmatig vragen mensen mij hoe het met mij is. Omdat dat is wat je vraagt als je iemand tegenkomt. Uit beleefdheid. Heyhoeistallesok?

“Alles hetzelfde als altijd”, is mijn standaardantwoord.

Maar onlangs vroeg iemand die ik al lang niet meer gezien had hoe het met mij was. Iemand die ik vaak zag toen ik berichtjes als deze en deze schreef. Iemand die me goed kende toen alles een rollercoaster leek. Elke keer had ik wel iets nieuws te vertellen: ofwel voelde ik me helemaal fantastischwauwechtsuperjoh omdat ik dit en omdat ik dat en omdat hij dit en omdat zij dat. De andere keer voelde ik me de droevigste persoon op aarde omdat hij dit en omdat zij dat en omdat ik en daarom.

Toen hij deze keer echter “Heylanggeleden!Hoeist?” vroeg dacht ik even na en zei in alle eerlijkheid, “Wel, als ik eerlijk ben, ik heb een probleem met de grote saaiheidsfactor van mijn bestaan tegenwoordig.” Ik plakte er en smiley achter, om het luchtig en grappig te doen klinken. Maar die smiley hoorde daar niet thuis.

Ik doe niks meer. Ik werk en ik eet en ik slaap en ik zie graag. That’s it. Geen onverwachte momenten meer. Geen uitstapjes, geen nieuwe ontmoetingen, geen impulsieve beslissingen. Geen hoogtes en laagtes. Ik kom thuis van mijn werk en plof in de zetel met een bord spaghetti in mijn handen. Hey, ik ben zelfs fan van Komen Eten.

En het rare is. Ik kijk uit naar een periode die misschien zelfs nog meer gekenmerkt zal worden door routine en vanzelfsprekendheid en dagen die naadloos in elkaar overlopen. Ik kijk uit naar het moment waarop mijn lief en ik zullen beslissen om te gaan samenwonen. Een plaats waar je elke avond weer thuis komt. Daar waar je leeft en woont en eet en slaapt en liefhebt. Alles er op en eraan. Geen weekenden meer onderweg zijn, geen blauwe Hedgrenzak meer die je telkens op en af sleurt. Eén plaats waar alles ligt. Inclusief wasmachine en lookpers en een handmixer en een braadpan (zo eentje van Piet Huysentruyt).

En we zijn weer bij het begin:

Ik wil alles.

Een hectisch leven vol veranderingen en impulsieve dingen en momenten die je nooit zult vergeten. Veel vreugde en veel verdriet. Onzekerheid. Niet weten wat je nog allemaal gaat meemaken.

Een rustig leven vol zekerheid en rustigheid en liefdevolle momenten. Geen heftige stiekeme zoenen in het donker maar knuffels en ogen die spreken en armen die je vasthouden. Weten wat je allemaal nog gaat meemaken en er content mee zijn.

En terwijl ik dit allemaal zo overdenk zucht ik even, neem een tas koffie en nestel me in de zetel om naar Komen Eten te zappen.

7 reacties

  1. Amaaaaaaai, wat schrijf jij toch altijd herkenbare stukjes.

    Ik ga van: ik ben zo oud! Is dit nu het leven? Naar: ik ben zo jong! Ik heb zo hopeloos veel te doen en te leren!

    Ik wil alles! Ik wil rust! En als het gras bij de buren dan ook nog eens groener lijkt te zijn… :) berg je maar.


  2. Ik denk dat wij een clubje moeten oprichten. De alleswillers. Ik wil tekenen, schrijven, knutselen, reizen,… Ik wil ook alles.

    Maar! MAAR! Vanavond is er nog wel een klein uitstapje hé! Een BGGD, da’s toch altijd een beetje feest.


  3. Ik zit momenteel in een vergelijkbare levensfase (inclusief het sleuren van reistas) en dan is het aangenaam om zulk stukje tekst te lezen. Het tovert spontaan een glimlach tevoorschijn. :-)


  4. Maar komen eten is wel een tof programma he!


  5. Ja! Dat is’t!


  6. Heel mooi stukje! Vooral dat stuk van die reistas is enorm herkenbaar. Al dat over en weer gesleur is het zeker waard, maar ik ga er toch niet rouwig om zijn als ik eindelijk eens op één plaats kan leven, mét mijn wederhelft:).


  7. Ik moest direct denken aan 2 liedjes van Mira: “In de fleur” en “Ik ken mijn grenzen niet”.



Geef een reactie

