h1

Over agenda’s

3 december 2009

De agenda-periode van is er weer.

Overal waar je komt krijg je er wel eentje, een kleine weekagenda, grote agenda’s met een blad per dag (dat is voor de drukke mensen), scheurkalenders, weekkalenders met zo’n rood vierkantje dat je kan verschuiven, kleine kartonnen maandkalenders die je rechtop neer kan zetten.

En ik ben er verslaafd aan.

Ik ben verslaafd aan dingen plannen en netjes in mijn agenda op te schrijven en te kijken wat ik allemaal te doen heb. Hey, vaak haal ik meer plezier uit iets in mijn agenda te zien staan dan de afspraak zelf. Een volle agenda betekent een druk leven en een druk leven staat gelijk aan succesvol (of dat maak ik mezelf toch graag wijs).

Maar na een tijdje heb ik zoveel agenda’s dat ik niet meer weet waar te beginnen. Op de duur ben ik langer bezig met alles te plannen dan met het leven zelf. Het is niet nodig om 5 keer te noteren wat je te doen hebt om te onthouden wat je ook al weer moest doen (maar ik doe het wel).

Het is zelfs zo erg dat ik al mijn agenda’s van de voorbije jaren bijhoudt en ik doe niets liever dan terug te kijken wat ik 1, 3 of 5 jaar geleden vandaag deed.

Niks leuker dan een gloednieuwe, onbeschreven, verse agenda, klaar om te vullen met je leven.

5 reacties

  1. Herkenbaar. Ik vind het fijn om nog eens te kijken wat ik op 3 december 2001 deed ;)


  2. Als student en beginend werkende, nam ik ieder jaar een nieuwe agenda vol goed moed.

    En na 3 weken had ik het al opgegeven daar dingen in op te schrijven. Omdat ik er niet consistent dingen in opschrijf, kan ik me er al snel niet meer op baseren omdat het toch een onvolledig overzicht is van afspraken en to do’s. En dan vloog de agenda weer in hoekje.

    Sinds 3 jaar geef ik de agenda die ik van mijn werkgever krijg gewoon terug.

    Ik gebruik nu wel google calendar die ik kan delen met mijn man. Dat vergt al discipline genoeg om in te vullen en ook om dan na te kijken. …Meestal onthou ik alle afspraken gewoon uit het hoofd. Da’s bij mij nog altijd het accuraatste.


  3. Ik snap dat niet, heb hier ook al een paar agenda’s van 2010 gekregen. Ze vliegen allemaal direct de vuilbak in (allee eigenlijk geef ik ze weg aan de eerste de beste die ze wil meepakken).
    Mijn agenda is sinds maart 2006 ‘digitaal’ dankzij Google Calendar. Dat is makkelijk delen, makkelijk offline te backuppen, makkelijk tout court en overal beschikbaar.


  4. Ik heb slechts 1 agenda: een elektronische. Met al mijn afspraken in, zowel privé als op het werk. Die agenda wordt op verschillende plaatsen gesynchroniseerd, zodat ik overal over de meest recente info beschik. Ik mag er niet aan denken dat ik nog met zo’n archaïsch papieren geval aan de slag moet. Ik weiger dan ook pertinent al die bomenverslindende agenda’s.


  5. gelukkig zijn agenda’tjes uit de hema ed. leuker én goedkoper dan zo een elektronische. Ik mag er niet aan denken dat ik met zo een ongezellig koud en kil geval aan de slag moet. Overdag zitten we al hele dagen met een computer voor onze neus. Ik weiger dan ook pertinent al die elektronische agenda’s te gebruiken, leve de ouderwetse papieren agenda. Les goûts et les couleurs…



Geef een reactie

