h1

Oma’s kerstwensen

24 december 2009

Ik heb u al eens eerder over mijn oma verteld. Maar ik heb u nog niet verteld over hoe prachtig haar handschrift was.

Telkens wanneer één van haar kleinkinderen op kamp of vakantie vertrok schreef ze met veel geduld en in haar mooiste handschrift een brief naar ons. Niet omdat ze dat graag deed – ze schreef helemaal niet graag – maar omdat ze wist dat wij dat zo graag hadden.

Mijn oma schreef zo mooi. Alle oma’s schrijven mooi omdat ze vroeger nog een vak schoonschrift hadden. Ik vermoed dat dat in de loop der jaren verloren gegaan is. Maar die van mij schreef het mooiste van alle oma’s. Haar hoofdletters waren pareltjes en alles was zo vloeiend en netjes. Tegenwoordig heet het al kalligrafie als je een kaartje mooi schrijft. Vroeger moest het gewoon zo, hanepoten werden niet getolereerd.

Ik herinner me niet veel meer van wat er juist in haar brieven stond. Ze schreef altijd over koetjes en kalfjes. Over wat ze gegeten had, hoe het weer thuis was en wat ze straks zou doen. Maar ik herinner me wel nog hoe plechtig ik al die brieven altijd vond, enkel en alleen door dat prachtige, vrouwelijke handschrift.

Ze woont in een rusthuis nu, eentje voor dementerende ouderen. Ze hebben haar een kaartje doen schrijven naar ons. Want mijn oma zelf weet niet meer dat het kersttijd is, laat staan dat het winter is.

Maar ik barstte in tranen uit toen ik haar kaartje zag. Ik kon het niet lezen.

Ik denk dat er ‘gelukkig nieuwjaar’ staat.

6 reacties

  1. het heeft zijn eigen schoonheid, maar ik snap wel dat dit kaartje voor jou een schok was.

    Prettige feestdagen.


  2. Ik kan me inbeelden dat dit kaartje op het eerste moment best als een klap in je gezicht zal aangekomen zijn. ’t Is heel erg confronterend om zwart op wit te zien dat je oma zo achteruit aan het gaan is.
    Maar toch zul je dit kaartje nog gaan koesteren, later als ze er niet meer zal zijn.
    Veel sterkte, en toch prettige kerst gewenst!


  3. The nights are getting longer
    The sun is barely here
    The weather is cold and frosty
    So Christmas must be near

    Twinkling lights will start appearing
    Holly and Tinsel here and there
    Santa Wish Lists will be written
    By excited children everywhere

    My day will be filled with memories
    With sadness and with tears
    With remembering Happy Christmas’s
    Spent together in previous years

    But deep down I know you’ll be with me
    I will feel your presence when I am blue
    I will smile when I remember some silly times
    And the twinkling eyes that were uniquely you.


  4. help, dit lijkt al erg op mijn geschrift


  5. hoi, ik kom net voor het eerst op je blog en ik lees dit verhaal over je oma. Ik vind het nog steeds een mooie ‘gelukkig nieuwjaar’. Af en toe vergat ze even dat het nieuwjaar moest zijn, maar dat het gelukkig is, weet ze nog steeds.


  6. Je ziet nog steeds dat het vroeger een heel mooi en regelmatig handschrift moet geweest zijn…



Geef een reactie

