h1

Over gal spuwen en de NMBS.

12 januari 2010

+ Ik kwam in het station aan 5 minuten voor mijn trein vertrok. het was 18.05, spitsuur dus. Waarom er dan maar 3 van de 6 loketten open zijn zijn mij een groot raadsel. Uiteraard had dit tot gevolg dat er ellenlange wachtrijen voor de loketten stonden. Even stond ik aan te schuiven, maar al gauw werd duidelijk dat ik mijn trein dan zou missen. Ik besluit dus naar het perron te gaan en de conducteur op te zoeken om bij hem een kaartje te kopen.

Ik ga naar de conducteur en leg mijn probleem uit; dat ik er op tijd was maar dat er maar 3 van de 6 loketten open zijn waardoor er wachtrijen zijn en ik onmogelijk nog een kaartje kon kopen.

“Op de trein is het drie euro extra.” zegt hij onnodig nors.

“Maar mijnheer, ik kan daar toch echt niet aan doen? Anders zou ik mijn trein missen. Ik was hier nochtans ruim op tijd.”

“Op. De. Trein. Is. Het. Drie. Euro. Extra.” zegt hij kwaad.

Ik draai me op en stap laaiend van woede de trein op.

Waarom openen ze dan maar DE HELFT van de loketten tijdens het spitsuur? Waarom zo onnodig nors en kwaad zijn op mij als ik een beleefde vraag stel? Het gaat dan maar over drie euro, maar toch vind ik dit niet kunnen. Ik ben dan nog zo vriendelijk om de conducteur op te zoeken en hem mijn probleem voor te leggen. Ik heb dan maar mijn GO-pass ingevuld. Anders zou het 5,80 euro (!!) geweest zijn voor een ritje van nog geen kwartier.

+ Uren van mijn leven heb ik al versleten, wachtende op treinen. Vertragingen, afgelaste treinen (“Jah. Die is afgelast. Neeh, ik weet niet wanneer de volgende zal komen”), ‘vandaag rijdt de trein uitzonderlijk met een verminderd aantal rijtuigen, onze excuses hiervoor’, treinen waarin de passagiers als sardienen in een doos zitten. Ik heb het allemaal gehad. Ik heb het helemaal gehad.

+ Een klacht neerleggen bij de NMBS haalt toch niets uit. Twee keer heb ik het geprobeerd (zie dit), ik kreeg geen antwoord. Zelfs geen standaard-mailtje ‘wij hebben uw klacht goed ontvangen’. Daar kan ik nu eens NIET tegen zie. Een grote onderneming zoals de NMBS moet een fatsoenlijke ombudsdienst hebben. Ik heb me al meermaals afgevraagd wat er zou gebeuren moest ik een vriendelijke doch kordate mail sturen waarin ik hen zeg dat ik NIET meer betaal, tot zij mij een duidelijk antwoord sturen. Als ik deze mail eens afprint en aan elke conducteur die mijn kaartje wilt knippen laat zien, wat zou er dan gebeuren? Ik overweeg het ernstig. En ik ben zelfs serieus, zie.

De volgende gal-spuwing gaat over de kinepolis. Houd u vast!

23 reacties

  1. I (l) galspuwingen over de Kinepolis :-) en verder heb je helemaal gelijk.


  2. […] Blogt De kleine geneugten en bekommernissen van een 24-jarige meid. « Over gal spuwen en de NMBS. Over gal spuwen en de kinepolis 12 januari 2010 Een tijdje geleden – in september […]


  3. ruim een decennium als pendelaar maakte van mij denk ik ondertussen een serial killer ;-) in gedachten dan toch alik :D bij momenten :-)


  4. Je gebruikt de woorden gal en nmbs zonder het woord ticketautomaten te vermelden? Sterk! :-)
    Heb je al geprobeerd bij de ombudsman? http://www.b-rail.be/ombudsman/N/
    Hij is onafhankelijk en verplicht te antwoorden. De ombudsman van telecom verricht uitstekend werk, dus wie weet is er een lichtpuntje…


  5. De eenvoudigste oplossing om nooit meer te moeten aanschuiven aan het loket: je ticket op voorhand online aankopen. Zal je een hoop ergernissen met kapotte ticketautomaten en lange wachtrijen besparen.


  6. @ yab: waar, maar ik heb vaak geen printer bij de hand, enkel op mijn werk.
    @ ewoud: Die ombudsman is een goed idee.


  7. Ik ben ook bestolen in Brussel-Zuid: volledige portefeuille gezakrold net toen ik ging opstappen. Ik merkte dat mijn handtas openstond toen ik op mijn plekje ging zitten en toen ik de leegte erin opmerkte bne ik nog net voro de deuren sloten terug afgesprongen in de hoop dat mijn portefeuille op het perron zou gevallen zijn en daar miraculeus nog op mij zou liggen wachten.

    uiteraard niet dus…omstaanders riepen dat ze het hadden zien gebeuren en dat de daders weggehold waren. Ik ben dan maar aangifte gaan doen op het politiekantoor ter plaatse en zij stelden dat ik met hun PV wel een trein naar huis kon nemen.

    Ik ben me vooraf bij de conducteur gaan melden om het uit te leggen, hem het PV tonend. “Stap maar op, ik kom zo bij jou” zei hij.
    ….
    dat heeft hij ook gedaan waarop hij me prompt binnen een boete gaf!

    En nee, …bij de ombudsman heb ik nog proberen procederen maar uiteindelijk heb ik het opgegeven. Fuckers.


  8. Als ik volledig eerlijk ben moet ik de NMBS in het eerste geval gelijk geven. De drie gesloten loketten zullen misschien te maken hebben met besparingen en het huidige economische klimaat en zo, maar afgezien daarvan is 5 minuten voor je trein vertrekt arriveren echt wel veel te laat als je nog een ticket nodig hebt, ik vind het zelfs nipt als je wel al een ticket hebt. En de conducteurs zijn waarschijnlijk geïnstrueerd om geen uitzonderingen te maken en iedereen gelijk te behandelen, of het nu vriendelijk of onvriendelijk gevraagd wordt.

    Maar voor de rest, helemaal gelijk, NMBS heeft het bij mij ook al jaren geleden verbrod.


  9. Een online ticket hoeft al geruime tijd niet meer geprint te worden. Dit gaat nu via de elektronische identiteitskaart. Op de trein geef je je e-ID af en de conducteur steekt die in zijn machientje. Zo ziet hij of je betaald hebt. Hij hoeft met zijn machientje niet altijd online te gaan want ’s morgens bv worden de gegevens ge-updated in zijn machientje. Vindt het machientje ze niet, dan gaat er een online connectie gebeuren met de NMBS computer. Ja, dat kan op de trein, via GPRS bijvoorbeeld.

    De NMBS is dus redelijk ge-avanceerd, maar je moet het weten natuurlijk.
    En uiteraard zal het loketpersoneel alleen maar verminderen. 18u is geen spitsuur meer voor de nine-to-five mens. Die bedienden gaan waarschijnkijk ook allemaal graag naar huis om 17u.

    En 5 min vooraf arriveren is echt wel te laat. Voor een ticket zou ik zeker 15 min nemen.

    Maar het hoeft dus allemaal zo niet te gaan.
    Vertrouw je het systeem van de e-ID niet, dan kan je bijkomend toch nog een extra print maken.

    Kijk het eens na op de website, je zal het wel vinden onder de FAQ ;-)

    En om te weten of je trein vertraging heeft, of je wil weten wanneer er één is, bestaat SMS 2828.
    Lees dat ook maar eens.

    Heb je een smartphone dan surf je naar http://www.railtime.be om online het traject en de eventuele vertragingen te bekijken.

    Er zijn heel wat mogelijkheden om de ergernis proportioneel te verminderen, maar je moet het weten. En beseffen dat Wikipedia ook de bijbel niet is.


  10. De ombudsman contacteren gaat niets uithalen.
    Er is een reglement dat zegt dat als je een ticket op de trein koopt in een station waar er loketten zijn, je extra betaalt. Niet zo voor onbemande stopplaatsen.
    Van dit principe kan niet afgeweken worden, want de computer bepaalt de prijs en print het ticket. De conducteur kan dus onmogelijk een vermindering toekennen of zijn rekening klopt niet op het einde van de dag, en voor 3 EUR uit zijn eigen zak moet men al een heel mooi snoetje hebben, denk ik. (Misschien heb je dat :-)

    Evenzo betaal je meer als je op de bus je ticket koopt bij de chauffeur dan een voorverkoop kaart.


  11. Mijn NMBS gal…. ik kan er bakken mee vullen.

    Ik zorg dat ik 20 minuten van te voren op het station ben (expres), omdat ik weet dat er vaak lange rijen zijn. Omdat er mensen zijn die het tijdens de spitsuren in hun hoofd krijgen een treinreis naar Griekenland gaan zitten boeken. Maar ook omdat er fundamenteel te weinig kottekes open zijn.
    Anyhow, DAN NOG moet ik 1 minuut voor mijn trein vertrekt snel de rij uitrennen en ALTIJD meer betalen voor mijn kaartje. Ik zou wel graag aan zo’n automaat een kaartje kopen, maar ik moet naar Nederland, en die automaten doen niets internationaal.

    In NL zijn er zelden loketten, maar at least zijn de automaten er in staat tot het verkopen van alle soorten ticket (behalve TGV).
    Maargoed, daar rijdt dan weer geen enkele trein op tijd….


  12. Iemand zei me gisteren dat ‘de regels van de NMBS samenhangen met de conducteur die voor je neus staat’. En dat is zo waar. De ene is vriendelijk en ziet véél door de vingers, de andere is belachelijk streng ‘ge moogt uw handtas daar niet zetten, dat is een zitplaats, heb je er twee betaald?’

    Consequentie zou anders ook al mooi zijn en véél onduidelijkheden uit de weg ruimen.


  13. Conducteur zijn de den NMBS lijkt me de grootste kutjob dat er bestaat, ge krijgt allemaal regels waar je je aan moet houden en klanten die niet content zijn met die regels :)
    Pff, ik zou er ook ambetant van worden, maar ergens heeft Greet ook wel gelijk natuurlijk.


  14. Hey,
    die conducteur die u 3 euro extra aanrekent, past gewoon de regeltjes toe. Hij had het wel iets vriendelijker mogen doen.
    En met deze blogpost op de trein gaan zitten en die aan de conducteur tonen zou ik niet doen. Ik heb al vaker de b-rail security mensen van de trein zien halen voor stomme dingen (zoals je identiteitskaart niet willen tonen bij go-pass). Niet proberen dus :)


  15. Ik heb al talloze malen een ticket bij de conducteur (treinbegeleider) gekocht. Ik doe dat eigenlijk zeker drie keer per maand (die rotte automaten werken nimmer). Nooit heeft er één mij die drie euro laten betalen, en zo’n mooi snoetje heb ik ook weer niet.
    @pipo: ik denk dus niet dat die conducteurs dat zelf moeten betalen. anders zijn die toch wel de goedheid zelve, of miljonairs die zich vervelen.


  16. ik wil maar zeggen: ze kunnen dat dus wel zelf kiezen, blijkbaar, en jammergenoeg had jij een kwaadaardige Lime!


  17. (er moet een komma staan tss kwaadaardige & Lime, anders lijkt het wel een adjectief bij jouw naam, ik bedoel wel degelijk een kwaadaardige treinbegeleider)


  18. @ Katrijn: geen paniek, ik had het begrepen ;) Ik weet dat jij van goede wil bent ;)


  19. @Lime: mijn staat van zijn is ‘latente paniek’ :-)


  20. […] En nu mag u allemaal beginnen lachen. 18 januari 2010 U herinnert zich allemaal nog mijn galblazerij over de […]


  21. ik neem ook belachelijk veel de trein, en mijn oplossing voor alle frustratie is tweevoudig en bestaat uit 1) een abonnement antwerpen-brussel (woonplaats familie – woonplaats van mij) en een go-pass. of een railpas als je 26+ bent.

    echt, ik arriveer NOOIT een kwartier op voorhand voor een trein (wat zou ik tijd liggen verdoen op een perron?!) en het enigste waar ik rekening mee moet houden is dus effectief op de trein springen. dan vul ik met mijn jas nog aan de gopass in en klaar.

    Gisteren moest ik 2,5 euro extra betalen omdat ik gopasste van de luchthaven naar huis – iets nieuw waar ik niet van op de hoogte was. heb ik 2,5 euro? ja. is de NMBS beetje stom om voor dat traject mij 2,5 euro meer te laten betalen? misschien. Langs de andere kant zijn er om de 15min treinen van Brussel naar de luchthaven en da’s ook ne service. En ik heb nog nooit mijn vliegtuig door de NMBS gemist.

    dus kan ik er mee leven en vind ik het proportioneel en redelijk. Net zoals die drie euro extra als je op de trein moet kopen, en dat je 5 euro voor een fietsticket betaalt (en de conducteur die dan speciaal het fietscompartiment opent en de volgende mens waarschuwt dat je je fiets bijhebt). ook gemerkt: conducteurs worden de hele dag aan hun kop gezaagd en te maken met ruziezoekende pendelaars. een vriendelijk woord en een lach doet wat voor zone mens ook, en dat is waar ik dan ook aan probeer te denken.


  22. Nog meer goed nieuws van de NMBS. Na het lezen zei ik alweer : kak.

    Vanaf 1 februari 2010 kunnen treinreizigers niet langer een 50%-verminderingskaart en de treinbiljetten “Een Dag aan Zee” en “Een Dag in de Ardennen” van de NMBS kopen. Niet alleen het productengamma van de NMBS wijzigt, maar ook enkele tarieven gaan op 1 februari gemiddeld met 0,57 procent de hoogte in. De NMBS verwijst voor de prijsverhogingen naar de lichte stijging van de gezondheidsindex.

    De tariefwijzigingen vanaf 1 februari bedragen volgens de NMBS gemiddeld 0,57 procent. Zo stijgt de prijs van een trajecttreinkaart met 0,66 procent en wordt een Rail Pass een euro duurder zodat die voortaan in eerste klas 113 euro en in tweede klas 74 euro zal kosten. De tariefwijziging van de campuskaart gebeurt proportioneel met de prijsstijging van de schooltreinkaarten, namelijk 0,66 procent meer. Een standaardbiljet behoudt na 1 februari zijn prijs.

    Vanaf 1 februari wordt ook het “Kids4Free”-principe vereenvoudigd; kinderen tot 12 jaar kunnen voortaan zonder uurbeperking gratis reizen in zowel eerste als tweede klas als een betalende volwassene hen begeleidt.

    Het seniorenbiljet krijgt op 1 februari een variant in eerste klas voor 12 euro. De prijs van een seniorenbiljet in tweede klas wordt ook duurder en kost voortaan 5,2 euro. Het biljet zal bovendien meer dagen geldig zijn: het hele jaar namelijk, behalve dan in de weekends van juli en augustus. In de week is het seniorenbiljet na 9 uur geldig, in het weekend vervalt die uurbeperking.


  23. ’t Is problematisch. Er is maar één conclusie: het management van de nmbs neemt nooit de trein.



Geef een reactie

