h1

Over mijn eerste voet op Afrikaanse bodem.

20 mei 2010

Dit, lieve mensen, is mijn en mijn liefs eerst voet op Afrikaanse bodem. Weliswaar in de meest Westerse stad van het ganse continent. Maar toch. Afrika! Daar waar de negerkes vandaan komen! (Of mag dat niet meer gezegd worden tegenwoordig?)

Ik werd getrakteerd door mijn schoonouders op een 5-daagse citytrip richting Marrakech. En dat ik ervan genoten heb! ‘Amai’, was meermaals het enige wat ik over mijn lippen kreeg.

We ontbijtten in de lounge in zaventem en huppelden vervolgens via de fast lane naar ons vliegtuig waar het leek alsof de vlieger alleen en alleen voor ons naar Marrakech ging omdat er niemand meer vòòr ons zat. We kregen een warm doekje dat ze ons aanreikten met een pincet en we kregen champagne en nogmaals ontbijt met een ècht warm broodje en eieren en verse ananas en echt bestek en een serviette waar ‘smakelijk’ op stond en Wout Bru. Ik kende die geeneens totdat ik een aflevering zag van ‘Mijn Restaurant’ waarin hij een restaurant bezocht en het voltallige personeel ‘Amai Wout Bru, nu moeten we echt ons best doen’ zeiden dus het zal wel een belangrijke kok zijn.

We kwamen aan en we kregen een schone kamer in een schoon palais (‘Palais et table d’hôtes’ stond er op het gouden plakaat, daar gebruik je het woord hotel niet voor) maar niet alvorens ze ons al klaterend muntthee gaven. Op de kamer lagen koekjes in allerlei vormen en smaken en we aten ze langzaam één voor één op, het hartvormige koekje aten we als laatste en staken we in elkaars mond. We sprongen op het g i g a n t i s c h grote bed en gokten of er nu 5 of 6 personen naasteen in pasten. We konden er verticaal, horizontaal, diagonaal in gaan liggen, het pastte altijd. We kregen 8 hoofdkussens en probeerden ze allemaal uit.

We aten, we aten tajines en voorgerechten waarvan we de naam noch kenden noch verstonden,  sinaasappels en vijgen en dadels en ook wel een keer pizza en pasta toen mijn darmen het volledig lieten afweten en in staking gingen.

We bezochten paleizen en scholen en zagen fantastische dingen. We liepen over het Djemaa El Fna plein en keken naar slangenbezweerders en verhalenvertellers en aapjes en appelsiensapverkopers. We slenterden door de souks en kochten babouches en sjalen en ik kreeg oorbellen en armbanden van mijn liefste lief. Ik zoende hem en we hoorden ooh la la achter ons en de Marokkanen keken toe en zagen dat het goed was.

Maar wat mij nog het meest bijblijft van allemaal, is dat ene moment, toen mijn lief en ik alleen achtergebleven waren op het Djemaa El Fna plein om nog een rondje te lopen op dit fantastische plein, dat moment waarop we arm in arm liepen en we achter ons één van de vele appelsiensapverkoper ‘lovers!’ naar ons hoorden roepen, dat moment waarop we naar elkaar keken, en ik maar één ding dacht:

Dit is hem. Dit is hem echt. De ware.

En aan zijn verliefde grijns te zien dacht hij op dat moment net hetzelfde.

10 reacties

  1. Ik ben jaloers gewoon! Ooit wil ik ook op Afrikaanse bodem staan. Ooit.


  2. ooooooh seg ge maakt mij zo jaloers! wat een prachtig kado van uw schoonouders, amai.


  3. Oooh, zo mooi! *traantje*


  4. Oooh, echt mooi geschreven, mooi afgewerkt. ’t geeft een mooi beeld van wat je daar meemaakte.


  5. wauw!!!!!


  6. Zalig om zoiets te weten, dat hij de ware is.
    Voor veel mensen is dat toch lange tijd een groot vraagteken he. En alle vragen errond: bestaat die wel? Ga ik ooit wel iemand vinden waar ik mijn leven mee kan samen zijn?
    Als je zo’n persoon gevonden hebt moet dat een zalig gevoel geven. En dan komt alles goed he :-)


  7. hoe zaaaaaalig! en dat gevoel van het te WETEN. I know the feeling; priceless!!


  8. Dat gevoel moet zalig geweest zijn, op zijn minst gezegd :)
    Geniet van de Afrikaanse bodem!

    Grtjs


  9. Wat een einde… één woord: waw!


  10. […] was een goedgevuld jaar. Ik ben in Marrakech geweest, Italië, Göteborg en Nepal. Ik heb twee teennagels verloren. De eerste door dit zotte […]



Geef een reactie

