h1

Mama zit op de koer.

19 juni 2010

Ondertussen smaakt de pizza weer een heel stuk beter.

Eigenlijk wou ik hier een stukje neerschrijven over nieuwe beginnen en leuke vooruitzichten en toekomstplannen en lekkere lieven maar het gaat iets heel anders worden.

Ik ben er nog van in de war.

Wij hebben thuis een koer. Je weet wel, aan de voorkant van ons huis. Kasseien in plaats van een grasveld. Onze koer dus. Mijn mama zat gisteren op deze koer. Blijkbaar. Dat zei ze toch toen Gili haar opbelde met mijn gsm, terwijl een honderdtal mensen meeluisterden en lachten (blijkbaar is een koer grappig). Hoe ik in die show terecht kwam en wat ik in godsnaam op het podium deed laat ik even achterwege (alhoewel – eigenlijk is het best wel grappig. De man had iemand met een iPhone nodig. Ondertussen weet u allemaal wel dat ik een iPhone heb. En blijkbaar was ik de enige in heel het publiek (ofwel waren de anderen allemaal erg flauw)). De man zei me iemand op te bellen, hij zou er even mee praten en dan neerleggen. Zo gezegd zo gedaan. Mijn mama vertelde dat ze op de koer zat toen hij het vroeg, hij maakte nog een kort praatje (van de zenuwen weet ik zelf niet meer waarover ze het gehad hebben) en hij legde neer.

Maar toen kwam de truuk pas. Ik moest een kaartspel schudden, couperen en de bovenste kaart zonder te kijken opnemen en op tafel apart leggen. Vervolgens moest ik een mij volkomen vreemd nummer opbellen (geloof me vrij, het was ècht een willekeurig samengesteld nummer bijeengeraapt door onder andere kaartjes te trekken en iemand uit het publiek wat nummers laten lezen van een 5 euro biljet, dus daar kan het niet aan liggen). Ik moest die man of vrouw opbellen en ik mocht er eender wat tegen zeggen, maar ik moest hem of haar zo ver krijgen dat hij een speelkaart zou zeggen. Ik bel dus met een klein hartje naar dat nummer en kreeg een zekere Bart aan de lijn. Ik geef de hele uitleg – maar hij begreep er niet veel van, vroeg nog of hij iets kon winnen of zo – maar uiteindelijk zei hij ‘klaveren tien’.

En toen mocht ik de kaart die op tafel lag omdraaien…klaveren tien.

Iemand die hier een uitleg voor heeft?

En dan, deel twee. Helemaal op het einde van de avond vertelt Gili dat hij voor een optreden altijd in de zaal gaat zitten en indrukken die hij heeft neerschrijft, in een koker steekt en die ophangt in het houten kistje dat de ganse voorstelling lang in de lucht hing boven het podium. Hij haalde deze rol er uit en rolde hem met iemand uit het publiek open. En wat stond daar onder andere op geschreven?

‘Mama zit op de koer.’

14 reacties

  1. Die truc heeft Koen (van Neveneffecten, die Gili’s show regisseerde) ook nagedaan op een comedy cover contest. Dat random nummer wordt snel gewist en op de één of andere manier wordt dan een vooraf bepaald nummer getelefoneerd ofzo. Maar de trucken zijn inderdaad heel spectaculair. Of de Iphone wordt snel verwisseld ofzo, en nadien terug gewisseld..


  2. Maar ik heb dat zèlf gedraaid met mijn èigen telefoon, hij is er niet aangeweest?

    (maar om even te verduidelijken: ik geloof niks van zo’n dingen hè, ik wéét dat het trucen zijn, maar vind hem alleszins superstraf en zou het fijne er wel eens van willen weten :-) )


  3. straf eh…beetje creepy omdat we het niet snappen


  4. Die truc heeft Koen (van Neveneffecten, die Gili’s show regisseerde) ook nagedaan op een comedy cover contest. Dat random nummer wordt snel gewist en op de één of andere manier wordt dan een vooraf bepaald nummer getelefoneerd ofzo. Maar de trucken zijn inderdaad heel spectaculair. Of de Iphone wordt snel verwisseld ofzo, en nadien terug gewisseld..
    +1


  5. Ik heb daar ook al naar gekeken en ik snap het ook niet goed hoe hij het allemaal doet. Maar er zullen wel logische verklaringen zijn. En toch blijft het straf!


  6. Amaaai das creepy… Hoe doet die dat?!


  7. Zolang je eigenlijk niet weet hoe alles in elkaar zit, blijft de ‘magie’ behouden. Uiteraard zit er achter alles wel een goed uitgewerkte truc. Verder is het kwestie van de zaak goed te verkopen en het publiek af te leiden van hetgeen ze eigenlijk niet mogen weten. Gili is daarin alvast een topper.


  8. Alleen hiervoor wil ik toch wel es gaan naar één van zijn shows, ik plan in September (Dilbeek) te gaan :-)


  9. Zo’n dingen vind ik dus doodeng he. Hoe kan die dat nu allemaal weten?


  10. Intrigerend. Hij zal misschien ook wel heldervoelend zijn? En dan heb ik het op het briefje in de houten koker. Enfin, super interessant dat wel.


  11. Dag Lime, wat toevallig, ik kom voor de eerste keer je blog lezen zoals ik had beloofd en ik lees onmiddellijk een superherkenbaar stukje.

    Ik werd begin juni namelijk ook meegetroond (lees: meegesleurd want ik hou eigenlijk niet van die dingen) naar Gili. Ik werd verbluft door heel wat zaken maar niet in het minst door de act waarvoor jij blijkbaar als vrouwelijke hoofdrolspeelster werd gekozen. Ik had medelijden met de jongen die bij ons die rol kreeg toebedeeld (niet als “vrouwelijke” hoofdrolspeler natuurlijk, maar zover was je wel mee).

    Eigenlijk ben ik veel te nieuwsgierig van aard voor zo’n show. Mij zie je er niet meer, tenzij er een tweede deel aan de show wordt toegevoegd, het deel “uiteenzetting van hoe ik jullie allemaal bij jullie pietje had”…


  12. @Kim: haha, ja, ik kon er ook niet tegen dat ik niet wist hoe hij dat deed! Maar ’t is logisch natuurlijk, dit is zijn broodwinning. Eens hij zijn geheim prijs zou geven zou hij geen enkele show meer kunnen geven. We zullen ons daarmee moeten troosten ;)


  13. Op de koer zitten… In de taal van mijn grootouders betekent dat naar de WC gaan.
    Gili werkt vooral met mensenkennis en visuele trucjes. Maar hoe hij het precies doet, dat weet ik niet en hij wil het ook niet zeggen. Een vriend van me heeft een tijdje geprobeerd om kaarten te kunnen raden en dat blijkt niet zo heel moeilijk te zijn, het is een kwestie van weten welke kaarten het meest gekozen worden door wat soort mensen (vrouwen nemen meer de rode kaarten, hoger opgeleiden nemen kaarten met een prentje (dame, heer) en vaker klavers, een aas wordt ook vaker gekozen dan elk ander getal … ).


  14. @ Aardbei: dat eerste weet ik, mijn mama is ook afkomstig van die streek ;-)

    En wat je vertelt over Gili wist ik ook, maar toch…dat het elke keer lukt verbaast me echt. En een aantal dingen kon hij gewoonweg niet enkel gedaan hebben met mensenkennis. Maar ach, wie weet is er niks meer aan eens je de hele truc kent…



Geef een reactie

