h1

Over Nepal

1 december 2010

Reizen gaat over dromen verwezenlijken (44), prachtige dingen zien, nieuwe mensen leren kennen, dingen meemaken, weg zijn, je hoofd leeg maken. En over zoveel meer.

Het was prachtig, mensen, het was prachtig. Ik heb nog nooit zo’n mooie dingen gezien. Dat zeg ik elke keer als ik terugkom van een reis, maar deze keer is het echt waar. (ook dat zeg ik elke keer als ik terug thuis kom van een reis).

We maakten heel kort kennis met Kathmandu en vertrokken vervolgens samen met een gids (met een fantastische gids trouwens – als u ooit plant een fantastische trektocht met een fantastische gids te maken contacteer me dan) en een drager op trektocht doorheen het Sagarmatha National park. ‘De Everest’ zal u allen wellicht bekend in de oren klinken. Namen als Gokyo Ri en Renjo La pass waarschijnlijk niet, maar zullen voor eeuwig en altijd in mijn liefs en mijn hoofd zitten wegens echt waar ongelofelijk. Ik zou zelfs het woord bangelijk in mijn mond durven nemen.

Omringd worden door de hoogste pieken ter wereld geeft je een erg speciaal gevoel, op een gegeven moment werden we getrakteerd op een zicht met drie bergtoppen van boven de 8000 meter. Mount Everest, Lhotse en Makalu. Het enige wat je dan kan doen is je mond houden en rondkijken en genieten en proberen dat beeld voor altijd en altijd in je hoofd te steken.

De mooiste woorden noch foto’s kunnen beschrijven wat je ginder allemaal kunt zien. Ge zult zelf moeten gaan kijken.


Maar reizen gaat soms ook over pech hebben en 4 dagen vast zitten in de middle of nowhere. De vliegtuigjes vlogen niet terug naar Kathmandu na onze trektocht, wegens veel te dichte mist. ‘Morgen is het beter’, werd er ons gezegd. Maar morgen werd het niet beter. Uiteindelijk – na veel moeite, zweet, vuiligheid, tranen, ongewassen haren en dito onderbroeken later stonden we plots toch terug in de luchthaven van Zaventem.

Daardoor hebben we jammer genoeg Kathmandu en de omliggende koningssteden niet kunnen bezoeken.

Maar ik weet nu al dat ik er ooit terug naar toe ga.

 

(Ik ben al een eindje terug trouwens – sorry voor de radiostilte)

4 reacties

  1. Ik heb nog es naar uw lijst gezien, en het Supersize menu bestaat idd niet meer, maar nu bestaat er wel een biki max…
    Ik ben blij dat uw reis geweldig was, en die gids zal zeker nog iets van mij horen, of het nu in de nabije of verre toekomst is.


  2. amai, wat een ongelooflijk zicht. Ja van zoiets kan je wellicht niet anders dan diep diep onder de indruk zijn. En ja, dan besef ik vast nog niet half hoe mooi het moet geweest zijn.
    Is een trektocht op zo’n hoge hoogte niet lastig?


  3. @Goofball: Als je goed naar je lichaam luistert gaat dat allemaal wel. Weten wanneer je terug naar beneden moet is erg belangrijk. Je kan ook voorzorgsmaatregelen nemen en preventief Diamox nemen (wat wij gedaan hebben). We zijn tot op 5400 meter geweest en geen last gehad, al voel je het wel!


  4. […] was een goedgevuld jaar. Ik ben in Marrakech geweest, Italië, Göteborg en Nepal. Ik heb twee teennagels verloren. De eerste door dit zotte idee en de tweede omdat ge nooit […]



Geef een reactie

