h1

Over solliciteren

25 januari 2012

Ondertussen zit ik professioneel natuurlijk ook niet stil en ben ik de queen van de sollicitatiegesprekken geworden.

Op een gegeven moment liep ik het ene gebouw uit en het gebouw ernaast in om bij hun buren te gaan solliciteren. Een beetje een ongelukkig toeval want ik had veel schrik dat ik bij het buitengaan van het tweede gebouw de dame van het eerste solliciatiegesprek tegen het lijf ging lopen. Maar dat gebeurde niet. Wel moest ik hierdoor maar één keer naar Jette rijden wat al meer dan genoeg was want naar aloude gewoonte ben ik bij het naar huis rijden in Diegem verzeild geraakt ipv in Antwerpen. (En ja, ik had de GPS op staan, en nee, ge moogt niet lachen.)

Ik kreeg zelfs al telefoon uit Engeland! Ik dacht eerst dat het een grap was maar gelukkig gooide ik de telefoon niet neer en heb ik er beleefd op geantwoord want het was wel degelijk iemand die het serieus bedoelde. Hij vroeg of ik nog op zoek was naar een job. Ik zei ja, maar euhm, niet in Engeland. Hij moest lachen en zei dat het in Brussel zou zijn. Spannend.

Het solliciteren zelf verloopt voorlopig van een leien dakje. Mijn drie goede eigenschappen en mijn drie slechte eigenschappen kan ik zo opsommen alsook wat ik geleerd heb uit mijn jaar Amerika en wilt u iets weten ik trots op ben en iets waarin ik teleurgesteld geweest ben? Ze zijn allemaal hetzelfde, in feite, die eerste sollicitatiegesprekken en het is niet zo heel moeilijk u daar goed op voor te bereiden.

Wat ik ook altijd doe is de personen bij wie ik op gesprek zal gaan linkedinnen, facebooken en googlen. Ik vind het altijd gemakkelijk als ik een fotootje vind om te weten bij wie ik op gesprek zal gaan en wat zijn/haar professionele geschiedenis is.

Maar wat je niet verwacht is om dan op facebook bij ‘info’ het volgende te lezen bij één van de dames in kwestie:

‘Wie het poesje niet scheert is het beffen niet weerd’

Hou dan uw lach maar eens in als ge binnenwandelt.

5 reacties

  1. Allemachtig, wat mensen op facebook gooien…
    Het zal een Hollander geweest zijn.


  2. Ge hebt zo ook sollicitanten.
    Ik heb ooit een brief gekregen van een man die bij hobbies: snelle grieten, snelle wagens en veel tooghangen schreef. :s

    Moet wel lachen met deze stelling :D


  3. Ik heb zo’n cursus gevolgd “applying for a post-doctoral job”, met vragen als “If you were a kind of fruit, which would it be and why?”. Het antwoord “I’ld be a strawberry, ‘cause I’m sweet and juicy” was niet het geschikte antwoord op deze vraag.

    En als ze je vragen met welke film je jezelf zou vergelijken moet je dus ook niet zeggen “Pretty Woman”.


  4. Wow, en dat voor iemand die in HR werkt, super onprofessioneel. Ik ben eens uitgevraagd door een man bij wie ik net een sollicitatiegesprek had gedaan. Dat vond ik eigenlijk ook niet kunnen.


  5. Like!
    En inderdaad, eens je zo een paar gesprekken hebt gedaan stelt het eigenlijk niet meer zo veel voor, ondervind ik nu. Het komt steeds op hetzelfde neer en eigenlijk is het gewoon een kwestie van jezelf te zijn.
    In ieder geval, nog veel succes!



Geef een reactie

