h1

Over kiezen.

19 februari 2012

We worden ouder.

Daar waar vroeger iedereen overdag naar school ging en ’s avonds huiswerk maakte en naar de turnkring of de voetbal of de muziekschool en op zondag naar de jeugdbeweging ging is het nu allemaal zo anders. De enige verschillen die er vroeger waren waren de klas waarin je zat of misschien de school waar je naar toe ging en of je zondags naar de chiro of naar de scouts (chiro blinkt! scouts stinkt!) ging.

Het was allemaal zo gemakkelijk. En hetzelfde voor iedereen.

Maar naarmate je ouder wordt moet je kiezen en vooral, moet je zelf kiezen. Het wordt niet meer voor u gedaan.

Ge kunt gaan reizen en de wereld zien en verhuizen van plek naar plek naar plek. Ge kunt huizen en kinders kopen en weekmenu’s opstellen. Ge kunt kei en kei en keihard werken en een coole carrière hebben met mannen in kostuum en chique mantelpakjes en mooie dure botjes. Ge kunt een job kiezen waarin ge veel naar het buitenland moet en maar af en toe uw lief ziet als ge terug thuis komt waardoor het elke keer weer vuurwerk is. Ge kunt een afvallige boerderij kopen en weken, maanden, jaren bezig zijn om er uw droomhuis van te maken met een grote tuin en paarden en een eigen moestuin. Ge kunt klein gaan wonen met uw lief en bewust geen kinders kiezen maar wel genieten van het leven! En blijven bijleren! En reizen!

Ik ken van elk van voorgaande wel een voorbeeld. Iemand die het nastreeft.

En toch hè. Toch zoekt iedereen hetzelfde.

Dat klein beetje geluk.

En ook hè. Ook denkt iedereen wel eens. Ik wou dat ik jou was.

 

6 reacties

  1. Ja, want het gras is altijd groener aan de andere kant! ;-)
    Elk gekozen leven heeft wel zijn of haar voordelen :-)


  2. Lol is het abnormaal dat ik nog nooit gedacht heb ik wou dat ik jou was?
    Natuurlijk wel zo van gelukzak wat een mooie reis gaan jullie maken, maar ik heb nog nooit echt gedacht “ik wou dat ik van leven kon wisselen”. Veel te gelukkig met het mijne, zelf met alle mindere kanten dat er soms zijn.
    Misschien is dat wel het stukje geluk vinden dat iedereen zoekt?


  3. Very true. Want elk voordeel heb zijn nadeel…


  4. Ik heb nog nooit over iemand gedacht “ik wou dat ik jouw leven had”. Goed lijkt me heel spannend om zelf een boerderij te verbouwen en het lijkt me leuk om een jonge mama te zijn en cool om ongebonden de wereld rond te reizen en ja soms doet ’t pijn als ik bedenk hoe kort ’t leven is en hoe snel alles voorbij kan zijn, maar je geluk maak je zelf. Daarvoor moet je niet naar anderen kijken, dat heb ik afgeleerd.


  5. Hihi, hier is’t gras groen genoeg, een happy RedRose :-) Mét wel een to-do-before-i’m-30-online-list :p Maar leuk blogske :)


  6. Doet me een beetje denken aan dit lied

    En ook, over dat al die overdaad aan keuze het leven moeilijker maakt, in plaats van makkelijker. En ik kan dat wetenschappelijk bewijzen :)



Geef een reactie

