h1

Over music for life en mijn oma

17 december 2012

Het was kerstfeest in het rusthuis waar mijn oma verblijft. We zouden snel even passeren alvorens kip met zurkel te gaan eten bij mijn ouders (volgens mijn lief zeg ik kiep met zurkel maar ik zeg wel degelijk kip hoor, mensen).

We dronken jenever en gluhwein, oma kreeg een appelsap, en samen aten we hete appel beignets OMA GOED BLAZEN HE WANT ZE ZIJN WARM HOOR. Op voorhand had ik een beetje schrik om te gaan want het was lang geleden dat ik mijn oma nog zag, en soms kan ze er zo angstaanjagend ingevallen en dof uit zien. Maar vandaag zag ze er echt goed uit en als je heel goed keek zag je ze wel een beetje glunderen, af en toe.

Toen om 16.00 een mannenkoor binnenkwam en we met z’n allen tesamen vrede op aard en stille nacht zongen zong niet enkel meer dan de helft van mijn oma haar medebewoners mee maar ook zowat bijna alle aanwezige bezoekers. Een dame nam de handen van de dirigent vast en begon er mee te dansen. Ze zong stekevals, maar had plezier voor twee. Ik kreeg er een krop van in mijn keel.

En weet je, mensen, dàt is hoe je omgaat met demente mensen. Maar deze mensen een nummer van Muse als Follow me proberen aan te leren (god, de meesten hebben nooit een woord engels gesproken) om vervolgens ’s avonds op een uur waarop ze al lang in hun vertrouwde bed willen liggen (mijn oma vraagt steevast vanaf 15.00 wanneer ze mag gaan slapen) te laten zingen in een overvol sportpaleis?

Daar kan ik in de verste verte niet bij.

4 reacties

  1. Daar verwoord je mooi mijn gedachten… Een stunt is altijd goed om de aandacht te trekken, helaas hebben ze in mijn ogen de verkeerde stunt uitgekozen…


  2. Mneen Kato, sorry dat ik je illusie ook moet doorbreken maar jij zegt kiep. :D


  3. En ja, ik heb ook dezelfde ideeën over die arme oma’s en opa’s in dat veel te grote luide Sportpaleis.


  4. Sportpaleis: het is mooi, het is aandoenlijk, het is ook “krop in de keel” – moment …
    Maar waarschijnlijk alleen voor mensen die er niet zo dicht bijstaan als jezelf. Mss is dat inderdaad ver weg van de realiteit …

    Nu ik er beter over nadenk: mm, ja, idd, het is eigenlijk onwaarschijnlijk …

    Soit, ik hoop van harte dat jullie tenminste veel plezier en warmte beleefd hebben aan jullie moment, kleiner en waarlijker en waardiger …

    Prettige feestdagen verder nog!



Geef een reactie

