h1

Borstvoeding

31 augustus 2014

Borstvoeding.

Ikzelf vond het niet meer dan logisch dat ik borstvoeding zou  proberen te geven aan mijn kindje. Die tieten zitten er immers niet voor niks. Bovendien is het gratis, altijd voorhanden, altijd op temperatuur en nog steeds het beste voor je kindje. Daarbij, een pint is toch altijd beter als’t van’t vat is?

Ik was op voorhand naar een ‘borstvoedingsles’ geweest. Deze zou meer dan een uur duren, wat ik niet begreep. Borstvoeding was toch gewoon uw tiet in de mond van uw kleine steken? ‘Zijn er specifieke vragen?’, begon de vroedvrouw de les. ‘Ja’, zeg ik, ‘ik begrijp niet wat daar zo moeilijk aan kan zijn en waarom daar zoveel heisa rond is?’ Boy oh boy, wist ik toen veel.

Vanaf dag 1 deed het ongelofelijk veel pijn. De oorzaak is echter nooit echt gevonden. Ik dacht dat het zo hoorde, maar de vroedvrouw en verschillende vriendinnen die ook borstvoeding gaven zeiden me van niet. Ik had me er bij neergelegd en nam me telkens voor om het ‘nog een paar dagen vol te houden’. Een paar dagen werden een paar weken, weken werden een paar maanden.

Omdat het zoveel pijn deed had ik me voorgenomen om te stoppen met borstvoeding van zodra ik terug ging werken. Kolven op het werk zag ik sowieso niet zitten en ik zou ook graag eindelijk eens weer kleren kunnen aandoen waarbij je niet per se in een paar seconden een borst uit tevoorschijn kan toveren. (Ik zou ook graag weer eens een gin-tonic willen drinken maar dat heb ik niet luidop gezegd.) Ik keek er om verschillende redenen naar uit om te kunnen stoppen met borstvoeding. Niet alleen deed het pijn, ik zweette ook altijd gelijk een otter, en mijn zoon bleef altijd zodanig onverschillig dat het ondankbaar overkwam.

Die ene keer dat mijn zoon mij na de borstvoeding recht aankeek en ik bijna huilde van blijdschap om zoveel erkenning was het enkel om een gigantisch luide boer recht in mijn gezicht te kunnen laten.

En toen. Mother Nature is a bitch.

Sinds een week doet de borstvoeding amper nog pijn, kijk mijn lieve kleine zoon me recht aan met zijn grote diepblauwe ogen terwijl hij drinkt en laat hij steevast los met een zalig grote glimlach op zijn lippen en stralende ogen, ‘Ma, dat was weer superlekker, merci!’ lees ik er in.

Kolven op het werk zie ik nog steeds niet zitten, maar die fantastische voedingsmomenten met mijn zoon zullen ze me nu niet meer afpakken. Even raad gevraagd bij de vroedvrouw, en ik zal ’s ochtends, ’s avonds, ’s nachts en in het weekend nog ‘life’ voeden (zoals dat dan zo mooi heet) en overdag krijgt hij flesjes in de kinderopvang. De gulden middenweg. ’s Ochtends en ’s avonds comfy kleding inclusief gemakkelijke toegang tot de borst en overdag mijn garderobe die ik al bijna een jaar niet meer heb kunnen aanspreken ondertussen. Heerlijk. Nu nog gin-tonics mogen drinken op het werk en mijn wolk is ècht roze.

 

 

 

6 reacties

  1. Hoe oud is je kindje als je gaat werken? Enkel smorgens en Savonds red je doorgaans niet voor je kindje 9 maanden is. Mijn dochter is er nu 10,5 en ik kolf nog om de 3 tot 4 uur op het werk. Ik wou dat eerst ook niet maar Zoon lustte geen kunstvoeding en eens ik dan toch aant kolven was heb ik maar doorgegaan. Ik zou voor advies toch es naar LLL bellen voor echt deskundig advies, dat is bij een Vroedvrouw helaas niet altijd gegarandeerd.
    Ps: af en toe gin-tonic kan he, gewoon vlak na de voeding en na 3u ben je weer helemaal safe


  2. Als je je baas vertelt hoeveel je hebt afgezien met de borstvoeding in ’t begin, zal hij zeker akkoord gaan met die gin tonic tijdens de middagpauze ;-)


  3. Tof dat je er nu wel kan van genieten! Ik vind dit verhaal zo herkenbaar: ik lees mee op het FB LLL Vlaanderen en ik werd gek van al die mama’s op hun roze borstvoedingswolk “al x maanden samen genieten”. Ugh, ik had gewoon pijn en wou af en toe wat rust. Maar bij mij is kantel moment wel tss 2 en 3 maanden gekomen. Sindsdien vond ik het zo praktisch en begon ik er ook langzamerhand van te genieten. En voor ik het wist ben ik nog steeds borstvoeding aan ’t geven waar ik vroeger dacht dat enkel freaks het zo lang deden. Maar oh, wat een gemak als je op stap bent of reist! En je kindje wordt steeds meer bewust, en zal steeds meer duidelijk maken dat hij graag van de borst drinkt, voorspel ik.

    Ik geef Josie wel gelijk dat je kans loopt dat je productie (snel) daalt als je niet gaat kolven. 9 maanden is gemiddeld de periode dat je productie stabiel wordt, maar “gemiddeld” wil wel zeggen dat het kan lukken bij jou.

    Zelf vind ik mijn kolfmomenten momentjes van rust tijdens het drukke werk (kolfde initieel 3 keer kwartier, nu nog 1 of 2 keer kwartiertje, waarvan 1 keer tijdens mijn lunch). En initieel was ik ook op zoek gegaan naar een paar bloezen die professioneel waren en kolven toelieten, maar ik was zo beu steeds met die zelfde paar te roteren dat ik het me nu niet meer aantrek: ik zit toch alleen in kolflokaal dus T-shirt/topje/kleedje of whatever trek ik wel even uit. Van die speciale kleren trek ik me nu dus geen bal meer aan, tenzij ik met mijn zoontje ergens naartoe ga en zeker in publiek zal moeten voeden.

    En ik drink regelmatig een glaasje alcohol: er komt maar 1/100 van wat ik binnenkrijg door in de melk. (bron LLL). Dat is vergelijkbaar met wat een goeie fruitpap kan gisten in maagje van je kindje. Dus af en toe met mate iets drinken kan wel..geniet maar en laat je wolk nog maar wat roziger worden ;) Veel plezier!


  4. Hier aan het stoppen, baby wordt over 2 weken een jaar.

    Ik had op voorhand ook gezegd om te stoppen eens ik ging werken, maar ik heb toch voort gedaan. Ik kolfde 2 keer per dag, tot de baby groentepap ging eten, daarna nog 1 keer tot ook de fruitpap vlotjes binnenging. Achteraf bekeken, lijkt het alsof dat 2 weken waren.Het enige probleem was bij mij dat ik geregeld ‘op verplaatsing’ was, en als ik dan niet op mijn gemak zat, kwam er geen druppel uit. Soms zat ik zo een paar dagen, dus dan was een voorraadje wel handig.

    Maar ik geef nu 3 weken flesjes, en man, dat is duur! :-)

    Veel succes ermee alleszins!


  5. Ik was van plan om af te bouwen tegen dat Zoon naar de crèche moest en ik weer gaan werken, maar omdat het allemaal zo goed ging, besloot ik dan toch maar te kolven over de middag. Ik kolfde ook de laatavondvoeding die Zoon oversloeg, maar die mij vrij handig leek om ’n voorraad aan te leggen.


  6. Goed plan! Ik doe dat hier ook zo en dat gaat voorlopig perfect… En kolven vind ik vreselijk, dus daar doe ik niet aan mee. Vooral je niet laten afschrikken als de productie even lijkt weg te vallen, een paar dagen wennen aan het nieuwe ritme en je borsten weten vanzelf wanneer het bijna tijd is! De wonderen van een vrouwenlichaam :-)

    Geniet van de quality-time (en het feit dat je ’s nachts niet moet opstaan om een flesje te maken #datisluxe)!



Geef een reactie

