h1

Over nostalgie en verzoeknummertjes

18 maart 2008
Kukelekuu.
“What we’re gonna do right here is go back. Back into time.”
“Sundaaayyyy. ”
Tumm.
“De prehistorie. Nostalgie, met Guy de Pré.”
Tulldm. Tu du tu du tu tulldm. Tu du tu du tu Tulldm.

Als ik dit deuntje hoor, zelfs midden in de week, krijg ik een instant zondag-gevoel. Logisch natuurlijk, als je jaren en jaren en jaren dit deuntje op zondagvoormiddag hoort. Dan krijg je altijd dat effect. Hond-Pavlov-belletje-eten, u kent het wel.

Op zondag gingen we vaak naar mijn familie, die zo’n anderhalf uur ver rijden wonen. We keerden dan op zondagavond terug naar huis. Die autorit betekende voor ons altijd het einde van het weekend, het einde van de week. Mama en papa luisterden dan steevast naar funiculi funicula op radio 2. Wij vonden de man zagen, zij vonden hem aangenaam klinken. Wij vonden de muziek saai, zij vonden hem rustgevend. Wij vielen ervan in slaap, zij (hopelijk) niet – ze moesten ons natuurlijk nog steeds veilig en wel thuisbrengen.

En tot dusver mijn enige èchte herinneringen aan de radio in mijn jeugd. Ik heb nooit casettes opgenomen, ik ben nooit thuisgebleven om een ultratop te horen, ik heb nooit gedweept met verschillende radiozenders. Edoch. Stubru rulezzzz wel degelijk.

(naar en naar)

8 reacties

  1. Marc Brilouet (of zo) heeft een prachtige stem. Maar ik was er ook geen fan van.


  2. De radio 2 top 30 was mijn wekelijkse afspraak. En maar opnemen op cassetjes in de hoop dat die presentator voor één keer eens niet over de intro van het liedje zou lullen…


  3. ah zijde gij al terug van amerika :p

    hehe ik kan da stukske van prehistorie ook nog exact nafluiten amai tevéél gehoord :p


  4. Aaaah… Zo herkenbaar. Op zondag reden wij ook eindeloos veel kilometers naar familie aan de andere kant van het land. ’s Ochtends oprijden met Prehistorie en ’s avonds terug rijden met Funiculi Funicula. :P


  5. Jos ghysen was bij ons thuis steevast zaterdagochtendkost. Daarna wel de top 30.

    Was getekend


  6. Weet er iemand hoe dat deuntje van de prehistorie noemt en van wie het is? Ik zoek er al een heel tijdje achter.

    danku


    • idem, maar ik begin te vermoeden dat het specifiek voor het programma is gemaakt


  7. zondag avond is nooit meer zoals vroeger met marc en funiculi – funicula, geen zarzuelas, geen fados, geen tenors meer, waar en wanneer kunnen wij nog echte mziek horen zoals met marc.
    Marc we miss you and your program.
    Don een amerikaan in Bellgie



Plaats een reactie